Hei,
jeg er interessert i møbelsnekring, men størrelsen på lommeboken min begrenser materialvalget mitt veldig mye.

Dette fører meg til Finér av ulike slag. Er det noen som har erfaring med å belegge forskjellige overflater (store som små, fra hyller til garderobedører) med finér.
Hvordan gjør man det?
Hva bør man tenke på?
Blir resultatet bra for en rimelig hendig amatør?
Er store overflater spesielt vanskelig?

Takk på forhånd!

Har du funnet noe sted hvor de selger finer?

Det eneste jeg har sett er 4mm kryssfiner i edeltre.
/CC

Jeg har nettopp lagt eikefiner på en furutrapp (2.5 mm finer). Jeg brukte mattlim og det blir bra, men for at det skal bli bra så krever det at det skal stå i press i alle fall 10-15 timer.

Finér pleier (pleide) jeg å kjøpe på Fredrikssons trä i Malmö, de har hangarer fylt med ulike materialer. Tidligere pleide de å ha åpent for privatpersoner på fredager, men vet ikke hvordan det er nå.

Du limer vanligvis med vanlig trelim. For å unngå at materialet buer, limer man også på en såkalt sperrefinér på motsatt side. Det finnes treslag som er spesielt egnet for dette, f.eks. gabon.

Er finéret glatt er det bare å lime på. Er det bulkete, som masurbjørk, væter man det først slik at det kan settes i press uten å sprekke.

Problemet er nettopp å få det i press. Små biter kan man legge mellom et par plater og spenne med vanlige skrutvinger. Litt større stykker må derimot legges i en ordentlig limpress.

Har man ingen presse kan man bruke kontaktlim. Man stryker lim på begge sider og lar det tørke, dekk overflaten som skal finéres med et stort papir, legg på finéret og juster det til riktig sted, dra deretter papiret ut til siden. Press fast finéret med en kjevle. Blir ikke helt like bra som hvis man har en presse, men har man ingen så er det en løsning.

Det finnes et sted i Kungsbacka som selger ulike typer faner, husker ikke navnet dog.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.