Hei hopp og god fortsettelse!

Jeg trenger å jevne ut betonggulvet i vaskerommet før jeg legger fliser. Cirka 10-20mm.

Fungerer det å gjøre dette med finbetong i stedet for flytesparkel? Tenkter at jeg blander betongen litt løsere. Resultatet er jo ikke superviktig da det er en kjeller og bare et vaskerom. Finbetong er jo betydelig billigere.

• Liker
Thomas Cedergren
  • Laddar…
Betongen vil slippe fra underlaget ved så tynne sjikt, det gjør ikke flytsparkel. Ingen god idé altså.

Aha, takk for svar!

Kan jeg bruke det billigste flytsparkel eller må det være noe kjempekostbart som tåler påtrengende fuktighet?

• Liker
Kahn-d
  • Laddar…
Betongen har dessuten veldig lang tørketid sammenlignet med flytsparkel. Vet ikke hvilket sparkel som er egnet i din situasjon.

Men det er et relevant spørsmål, mange flytsparkler "spiser fukt", dvs. de fortsetter å kjemisk reagere med fukt som tilføres i ettertid, og blir til slutt porøse og sveller. Det finnes fukttålende varianter.

ARDEX K 301 fungerer bra for deg, billigere alternativer kan bli en sjanse, diskuter med din byggevarehandel om dine krav som du har.
Lykke til!

• Liker
Fjojtmehmet
  • Laddar…
Det ser ut som om byggmax har et produkt som kan fungere
Artikkelnr 18251, sementbasert gulvsparkel.

• Liker
mats@engholm.net
  • Laddar…
Takk for tipset! Regner med at det kommer til å gå med ca 20 sekker, så 169:- føles bedre enn 750:-

Håper du ikke har rukket å bruke Byggmax-spacklet, for jeg er temmelig sikker på at det ikke tåler tilskytende fukt...

Jeg sendte e-post til Byggmax kundeservice, og de kunne ikke garantere at det fungerte.

Vurderer å droppe flytsparkel. Det er ganske lav takhøyde. Tenker på å leie en maskin og slipe ned de verste ujevnhetene, så godta situasjonen.

• Liker
AndersPS
  • Laddar…
simpa81 skrev:
Jeg mailet Byggmax kundeservice og de kunne ikke garantere at det fungerte.

Er inne på å droppe å flytsparkle. Er ganske lav takhøyde. Vurderer å leie en maskin og slipe ned de verste ujevnhetene så akseptere situasjonen.
Ifølge denne skal Kiilto Plan Rapid tåle tilførende fukt, og den koster bare 150 kr/sekk. Å slipe ned de verste toppene kan være bra uansett, om ikke annet for å spare sparkel.

• Liker
Ljudet
  • Laddar…
Interessant! Bra tips, takk så mye!

• Liker
Måns Lindblom
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.