Hei!
Vi er i ferd med å installere en peisovn i stuen vår. Det er et plankehus fra 1934 hvor tidligere eiere en eller annen gang har kledd ytter- og innervegger med 13 mm trefiberplater og tapetsert på dette (også på pipa).

Siden ovnen ikke kan stå mot en brennbar vegg, må trefiberplaten som sitter direkte mot pipa tas bort og erstattes med brannsikkert materiale.

Mitt mål er en vegg i samme plan som deretter skal males, uten lister i skjøten mellom trefiberplater og pipe.

Jeg ser to måter å løse dette på:

1:
Ta bort så mye trefiberplate som kreves for sikkerhetsavstanden til ovnen og lime opp en 12 mm cimbrex minerit multi force-plate som deretter sparkles for å få veggen i plan med den trefiberplaten som blir stående igjen.

2:
Ta bort så mye trefiberplate som kreves for sikkerhetsavstanden til ovnen og deretter pusse/leirmale direkte på pipa for å komme i plan med trefiberveggen. (Dette er hva installasjonsfirmaet tilbyr. De pusser gjerne, men ønsker ikke å sparkle plater).

Tanken er å sette renoveringstapet på resten av trefiberveggen men ikke på pipa. Eventuelt 6 mm gips, men helst unngå det.

Det jeg bekymrer meg for er skjøten mellom trefiber/renoveringstapet og platen/pussen. Hvis man pusser direkte, er jeg redd for at trefiberplaten skal svelle og sprekke i skjøten.

Har noen gode kreative innspill som ikke innebærer å rive ned trefiberplaten på hele veggen?

Veldig takknemlig for svar!

Tillegg: kan jeg sperremale tretexskarven med noe (i så fall hva?) for at den ikke skal suge fukt?

Tror du får sette en list over skjøten mellom platene. Om du skal ha tretexen igjen.

Om det ikke går å få til en jevn skjøt/overgang til tretexen er jeg villig til å bygge ut murpipa med en ildfast plate eller mure og pusse så murpipa bygger ut fra veggen.

Hvilket er å foretrekke?

Skulle nok gjøre så at mursokken rår litt. Vanskelig å få materialskjøt til å holde.

Fjern tretrekken på skorsteinen og la det bli en nisje.

For øvrig burde dere fjerne tretrekken, den er brannfarlig selv utenfor området for ovnen.

Protte

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.