Er i ferd med å sette opp spredt panel i taket og skal deretter opp med gipsplater.
Fundere på hvordan man får skjøten mellom gipsplatene så pen og rett som mulig i skjøten mellom tak og skråtak men også mellom skråtak og knevegg. Vil helst ikke dekke med lister.
Hvordan gjør man det?
Skal jeg legge gipsplatene kant i kant eller la den ene overlappe den andre litt før sparkling, i så fall hvilken?
Remse og sparkel eller bare fuging?
Stålskinner?
Har dere noen gode tips?
Det er fryktelig vanskelig å få dette pent. Jeg har taklist på sidene av skråtaket (det synes jeg er pent) og i skjøten mellom tak/skråtak og skråtak/vegg limer man en papirrems fast. Finnes ferdige med en brett i midten på nærmeste fargehandel. Bare lim dem fast med vevlim og sparkel over. Vær dog forsiktig når du sliper siden det er papir.
For øvrig bruker jeg alltid metallist på ytterhjørner da jeg synes det er enklest for å få bra resultat. Men det var litt OT.
Det er dessuten tak/skråtak i et baderom vi snakker om så det er våtromssparkel som gjelder.
Kan man ikke snu en metallist og legge den i skjøten i stedet for remse? Burde holde bedre.
Eller finnes det ferdige metallister for innerhjørner? Er litt bekymret for at det skal sprekke.
Finnes det ikke noe magisk triks for hvordan man lar platene møte hverandre i skjøten som kan lette sparkelarbeidet?
Nja, sparkle og slipe kommer du nok ikke unna. Har du fliser på veggen kanskje det ikke kreves papirremse. Det bygger jo en del. Selv har jeg ikke gjort skråtak på badet, bare i boder og i en trapp.
Å plate skråtak kan jo være vanskelig. Det beste er å prøve å sette den første platen i lodd og ikke bare parallelt med veggen. Da blir det lettere å måle inn etterfølgende plater (slik at minst en kant er rett). Skråtak pleier kunne helle litt hvordan som helst.
Vi brøt platene ved overgang vegg/skråtak, men uten å skjære igjennom. Da får man ferdig kant uten å sparkle. Det funker dog kun hvis vegg+skråvegg er mindre enn lengden på gipsen. Så må man nok være to for å sette opp det på den måten.
Vi brøt platene ved overgang vegg/skråtak, men uten å skjære gjennom. Da får man ferdig kant uten å sparkle. Det funker dog kun hvis vegg+skråvegg er mindre enn lengden på gipsen. Så må man nok være to for å sette opp det på den måten.
Det hørtes praktisk ut.
Men holder det med kun gipsens papir? Tenker på sprekker hvis litt bevegelse skulle oppstå over tid.
Kanskje en eller annen form for metallist/rems som holder sammen glesen under gipsen kan minimere bevegelse?
Jeg har en annen metode, som for meg har fungert sprikkfritt.
Mellom skråtak og tak, i takbruddet.
Fest opp en stålprofil i spikerslag, stålprofilen er en vanlig hjørneprofil, men ikke 90 grader. La en blikkenslager bøye eller banke ut en vanlig hjørneprofil til den vinkelen taket har.
Gipsen skjærer jeg ikke så nøye, men får gjerne en glipe på 5 - 10 mm.
Glippen fyller jeg med gipsbruk, eventuelt overskudd sliper jeg ned i flukt med gipsplaten.
Sparkler en gang med vanlig sparkel (eller våtromssparkel).
Limer remse med våtromslim.
Sparkler over.
Maler.
Da var det på tide. Det har virkelig trukket ut i tid, men neste uke begynner jeg å gipse.
Det jeg funderer på nå er hva som er lettest å begynne med, tak, skråtak eller vegg?
Så, bør jeg
1. Begynne med taket, deretter vegg og til sist skråtaket?
Eller
2. Begynne med taket, deretter skråtak, deretter vegg?
Eller
3. Begynne med vegg, deretter skråtak, deretter tak?
Bør noen plater gjerdes og skal platene møtes kant i kant eller skal en av dem dekke den andre der de møtes i skjøten mellom tak/skråtak/vegg?
Fant Fermacells guide på nettet men så også denne videoen der snekkeren valgte å gjerde den ene platen og legge den kloss an.
Skal i helgen gipse tak, skråtak og vegg. Har gulvsparkling kant i kant i overgangene. Ikke sikker på om det var det klokeste, men nå er det så.
Så spørsmålet er hvordan jeg skal få sterke og noenlunde rette overganger med gipsplaten!?
Tenkte å lime remse med våtromslim. Men siden gipsplatene er brutt i skjøtene, vil det mangle plass til remse og sparkel i overgangene mellom tak/skråtak/vegg. De nedsenkede skjøtene havner jo loddrett for å få fine overganger i andre ledden...
Er dette et problem, eller rett og slett noe man må leve med og løse ved å sparkle bort skjøten fra papirremse?
Andre tips for å få en jevn og sterk overgang mellom gipsen?
Det finnes plåtband på rull med stansede hull som du kan bøye i ønsket vinkel og sette i skjøten. Så skruer du gipsplaten gjennom både plåt og gles. Det pleier å gi stabile hjørner. Det finnes også 3m lengder som kalles LPP 50. Ser ut som en LP 50.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.