15.204 lest ·
31 svar
15k lest
31 svar
Fin limtrebjelke
Wow, har du noe bilde?styrman1 skrev:
Etter at jeg har vært oppe og sjekket i dag innså jeg at bjelken ikke gikk så langt langs taket som det så ut på en del bilder i merkelig perspektiv, men at den nok bare er 8 meter lang eller så, ikke 11.
MathiasS skrev:Akkurat!
Men den er ikke bare pen på loftet, endene er også lagt på støttevegger som hviler på grunnmuren - deretter er alle takstolenes underarmer forankret i limtrebjelken med doble vinkeljern og syvmillioner forankringsskruer. I stedet for å ha bjelken under og lasten hviler oppå, så får lasten i stedet henge under. Det er cirka 6m vegg som er kastet på søpla så for å være på den sikre siden så «kastet» vi opp en liten bjelke.
Ok, takk for svaret. Hvordan beregner du hvor mye den bærer opp? Er det like mye som om den lå under trebjelkelaget, burde ikke være det. Det er jo en smidig og pen løsning da man slipper å senke taket 40 cm.
Beregningen ble gjort av limtreleverandøren. Dimensjoneringsmessig skal den bære samme last uansett om den ligger oppå eller under bjelkelaget. Bjelken er sannsynligvis kraftig overdimensjonert.Daniel39 skrev:
Og hva bra du har det da som har så mye tid så du kan lage dem selv. 
Saturnus:
Hva for lim brukte du?
Er bjelken litt bøyd, eller er det en synsbedrag på bildet?
Virker interessant å lage limtre, når jeg murte teglbue til garasjen så grunna jeg lenge på hva jeg skulle gjøre for kant å stenge slagporten mot i overkant, i underkant hadde jeg laget et utskjæring i platen med en ekstra terskeljern........men overkanten var en vanskelig nøtt
Kom da på den eminente ideen å lage en "limtrebjelke", hadde igjen formen siden muringen, sagde 5 ribber på 10*50 mm, limte og skrudde disse ribbene med lange skruer + skiver.
Dagen etter når jeg skrudde løs "bjelken" prøvde jeg å stille meg oppå den, den endret knapt formen det minste, stabilt satan
Hva for lim brukte du?
Virker interessant å lage limtre, når jeg murte teglbue til garasjen så grunna jeg lenge på hva jeg skulle gjøre for kant å stenge slagporten mot i overkant, i underkant hadde jeg laget et utskjæring i platen med en ekstra terskeljern........men overkanten var en vanskelig nøtt
Kom da på den eminente ideen å lage en "limtrebjelke", hadde igjen formen siden muringen, sagde 5 ribber på 10*50 mm, limte og skrudde disse ribbene med lange skruer + skiver.
Dagen etter når jeg skrudde løs "bjelken" prøvde jeg å stille meg oppå den, den endret knapt formen det minste, stabilt satan
Jo en riktig observasjon, jeg ville eliminere alle risikoer med at bjelkene skulle henge ned av sin egen tyngde, derfor ble de overspente, og det lyktes.Haagbard skrev:Saturnus:
Hva for lim brukte du?
Virker interessant å lage limtre, når jeg muret teglhvelv til garasjen så funderte jeg lenge på hva jeg skulle lage for kant å stenge slagporten mot i overkant, i underkant hadde jeg laget et utsparring i platen med en ekstra terskeljern........men overkanten var en vanskelig nøtt
Kom da på den eminente idéen å lage en "limtreregel", hadde igjen formen fra muringen, saget 5 ribber på 10*50 mm, limte og skrudde disse ribbene med lange skruer + skiver.
Dagen etter når jeg skrudde løs "regelen" prøvde jeg å stille meg oppå den, den knapt endret formen det minste, stabil som bare det![]()
Limmet var vanlig vannfast trelim, en del fra Biltema, som jeg tror Casco produserer.
bygget går fremover http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/panel.jpg