Første innlegg på dette eminente forumet så unnskyld om jeg har lagt det feil/formulert meg galt.
Vi har et rom i kjelleren på vårt hus fra -44 som nå skal bli et gym. Problemet er at når jeg tok ned panelet så har pussen på noen steder, mest mot gulvet, løsnet, det oppleves som veldig "sandete" det som har falt av. Veggene er ikke yttervegger. Mitt spørsmål er hva jeg skal gjøre for å få en pen/god overflate å male på. Helst hadde jeg brukt gips, men tviler på hvor bra det er å montere mot vegg i kjeller, og jeg vil helst ikke sette opp reisverk da all gulvplass trengs. Går det an å lime gipset? Mange spørsmål som sagt men håper på et godt svar.
Mvh Victor

hei! Den raskeste og enkleste metoden er å legge på ny puss, men avhengig av hvor tykk den er og hvor store skadene er, kan det hende at det er nok å legge på gipsfiller eller grovfiller. Å pusse opp skadene krever litt håndlag, ellers kan du pusse litt grunnere enn selve skaden og deretter gå på med vanlig filler når det har tørket. Så er det bare å male om veggen. Å lime gips går, men det tar også tid, pluss at du må sparkle skjøtene og deretter male... På denne måten sparer du nok mange timer i stedet for å sette opp veggene på nytt.

Takk for svaret, har tenkt litt også og jeg kommer til å gjøre som du sier.

Sitter den løst kanskje du er tvunget til å banke løs alt og det er ingen morsom jobb.

om hele veggen har sluppet og henger løst så er det enklere å sette opp en ny vegg, enn å banke ned alt og pusse om... Men er det bare biter som har løsnet her og der så fungerer metoden å reparere hullene bedre

Gipsbruk type gypsum er ikke optimalt i kjellere. Det er bedre med en vanlig sement-basert mørtel (eller hva man nå kaller det). Å lime opp gips er heller ikke bra, selv om det ikke er en yttervegg er det jo en risiko for at veggen er fuktig.

Jeg tror på å pusse med riktige materialer og deretter male, eller å bygge opp med metallstendere og deretter gipse (eller annen plate) og la veggen være ventilert.

Det er jo egentlig ikke sånn at det løsner puss fra veggen, men snarere at pussen er veldig porøs, typ veldig sandete.
Så der det tidligere har blitt boret hull er det nå mer en krater...

Da høres det ut som det fungerer utmerket med å pusse på steder som ikke er bra, eventuelt sparkle og så male veggen!

Hva for sparkel skal man bruke ved mindre pussløsning og sprekker? Grovsparkel ble nevnt hva er det? Og hva er det basert på? Kan man sparkle med husfix?
Hvis man har hatt saltutfellinger er det bare å børste bort og male over?

Og hva kan man gjøre på betonggulvet om det er små groper og ujevnheter?
Prime og så hva da?
Hva skal man bruke for maling på gulv? Må også den kunne puste?

Håper du ikke har imot at jeg låner tråden litt Mr 1817

Sist redigert:
Ingen med meninger om dette? Går det overhodet an å male gulv i kjeller eller er det fliser som gjelder?

Det går an å male gulv, det finnes spesialmalinger for dette. Dog kan det oppstå problemer med fukt avhengig av hvor godt drenert grunnmuren din er, hva slags grunn det er osv. Fliser uten tettingssjikt lar betongen puste uansett. Fliser er mye mer slitesterke også. Men det er en smakssak. Vil du ha farge så gjør et søk inne i forumet om maling så får du sikkert mange forslag :)

Husfix går bra å bruke for å tette sprekker o.l. eller noen annen sementbasert produkt, større sprekker og løse deler ville jeg nok pusse opp med for eksempel, pussmørtel C.

Saltutfellingene vet jeg faktisk ikke hva man kan gjøre med.

Takk for svaret, huset ble drenert om i fjor så den bør være OK, har egentlig litt imot fliser da fugene blir så skitne, en kjeller skal jo tåle litt harde tak og kunne gå inn med sko uten å tenke på at det blir vanskelig å rengjøre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.