Vi har totalt 12 høye vinduer (21-modul) og dører (25-modul) der vi har bedt snekkerne sette gipshjørner i forbindelse med vindusbytte. Hjørnene er forsterket med AquaBead men spørsmålet er hvordan man best får dette pent uten å hyre inn maler. Lime pappremse over de hullene delene og så sparkle over? Eller sparkel + microlit? Eller bare en masse sparkel?

Høye vinduer med påførte gipshjørner forsterket med AquaBead, klare for etterbehandling som sparkel eller papirstrimler for et glatt resultat.
Gipshjørne med perforert AquaBead-forsterkning rundt vindu, lyse farger. Hjørnene er klargjort for ytterligere behandling som sparkel eller liming.
Gipshjørne forsterket med AquaBead ved et vindu, viser perforerte kanter som diskuteres for sparkling eller dekking med papirstripe.
Hjørne av gipsvegg med perforerte gipshjørneforsterkninger i et vindu, montert for ekstra styrke før sparkling og maling.

Sparkle,sparkle sparkle..

Hvordan gjør man der det er hull bak hullstripen på AquaBeaden? Fyller på til det ikke går an å trykke inn mer?

Jeg hadde sparklet. Vanlig sparkel funker kanon, dra over hullene og jevn til kanten mot veggen med en bred sparkelspade så ser det kanon ut etter maling.

Ok, også maskere mot vinduene så karmen holder seg frisk da antar jeg. Er det noe sparkel som egner seg ekstra godt, og er det noe man bør unngå?

Begynn med et mediumsparkel, hvis du vil ha det ekstra fint, så avslutter du med et lag finsparkel. Det vil antagelig trenges tre omganger med sparkel før det blir bra.

Jøss, så kjedelig dette kommer til å bli. Men takk for all bra input :)

Karl_Pedal skrev:
Ok, også maskere mot vinduene så karmen holder seg frisk da antar jeg. Er det noe sparkel som egner seg ekstra godt og er det noe man skal unngå?
Det er ikke så viktig å maskere når man sparkler. Sparklet løser seg med vann, selv når det har herdet. Det går ofte bare å pille det bort, og i verste fall gni med en svamp. Spar maskeringsteipen til du skal male.

Noen tips om å redusere støvet:
Når det bare har vært noen få steder å slipe, har jeg vært lat og gnidd med en våt svamp eller oppvaskklut i stedet. Antagelig mot alle regler, men det har fungert bra.
Mirka har et veldig bra system som heter Abranet. Du sliper med et nett på en spesiell slipekloss som du kobler med slange til din grovstøvsuger. Det finnes en lang hyllingstråd om å slipe gipsskjøter med Abranet.

Herlig, Abranet er jo løsningen på alt jeg hater med sparkelarbeidet :)

Her kommer neste hjørnesparkelspørsmål:
Vi har en takkonstruksjon hvor hellingen går fra 38° til 19°. Hvordan gjør man den overgangen best?

Opphengte gipsplater i taket og en synlig skjøt mellom platene. Veggplater på siden, del av et byggprosjekt med takvinkelendring.

• Liker
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
  • Liker
Karl_Pedal og 1 annen
  • Laddar…
Aha, listig pryl. Om man allerede har plåt samt gles under gipsen på begge sider om vinkelen, er det likevel nødvendig med den plåtversjonen av remsan? Jeg fikk tips om Gypsum Naturgips. Er det å anbefale?

Jeg har ikke testet selv, men jeg innbiller meg at det er betydelig lettere å få til en rett og pen kant med en slik plate/pappremse som StefanN tipset om enn å prøve å sparkle det frihånd.

Hvis du sparkler og pusser først fra den ene retningen og så den andre retningen, så bør du jo få en bra kant

• Liker
michfris
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Jeg har ikke testet selv, men jeg innbiller meg at det er betydelig lettere å få til en rett og pen kant med en sånn plate/papirremse som StefanN tipset om enn å forsøke å sparkle opp det på frihånd.
Det ligger noe i det du sier. Hvor kjøper man den? Jeg fant denne https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/målarremsa-asm-papp-metall-50mmx30m men der står det at den skal brukes med fugemasse så det føles ikke helt riktig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.