9.856 lest ·
19 svar
10k lest
19 svar
Fikse skjøt mellom vange og vegg
Hei
Vet ikke om dette er riktig forum, men jeg prøver.
Vi skal friske opp trappen som leder ned i kjelleren med å legge nålfilt og male om osv, men jeg har totalt idémylder på hvordan jeg skal fikse en fin og naturlig overgang mellom vangeene og veggene.
Den øverste vangen sitter liksom innmurt i veggen mens de andre to ligger utenfor. Sprekken er til dels stor. Finnes det noe jeg kan fylle med som ikke vil sprekke eller skal man sette en list?
Alle ideer mottas med takk.
Mvh
Vet ikke om dette er riktig forum, men jeg prøver.
Vi skal friske opp trappen som leder ned i kjelleren med å legge nålfilt og male om osv, men jeg har totalt idémylder på hvordan jeg skal fikse en fin og naturlig overgang mellom vangeene og veggene.
Den øverste vangen sitter liksom innmurt i veggen mens de andre to ligger utenfor. Sprekken er til dels stor. Finnes det noe jeg kan fylle med som ikke vil sprekke eller skal man sette en list?
Alle ideer mottas med takk.
Mvh
Ja, latexfog var mitt førstevalg også men fikk veldig dårlige svar fra bygghandleren om hvilken fug som er best egnet.
Har dere noen tips på hvilken fug jeg bør velge som kan håndtere den flexen samt er overmalbar?.
Mvh
Har dere noen tips på hvilken fug jeg bør velge som kan håndtere den flexen samt er overmalbar?.
Mvh
Jeg takker for innspill og prøver med en skikkelig bra latexfug, begynner dritten å krakelere får det bli en list oppå det
Mvh
Mvh
Er ikke hjemme og kan måle nå, men vil gjette på ca 10 mm.
Mvh
Mvh
I vårt forrige hus hadde vi en omtrent lik trapp. Fra før satt det en list som dessverre ikke overlevde brekkjernet da vi renoverte. Jeg erstattet den med en ny, tynn list, og det ble veldig bra.
Jeg hadde det likt da jeg renoverte trappen i huset mitt. Trappen var ikke festet til veggen på noen måte, men satt ca. 10mm utenfor veggen. Jeg høvlet til mellomlegg som jeg presset inn imellom på et antall steder og skrudde deretter hele vangestykket inn i stenderne i veggen. Avsluttet med en dekklist mot veggen både ovenpå og under. Følelsen av å gå i trappen gikk fra litt halvskjelvende til veldig stabil.
Har nettopp stått overfor samme problematikk. Til slutt ble det å bruke Tec7 i stedet for å bøye lister.
Jeg brukte Tec7 i stedet for latexfug fordi den tåler 25% bevegelse i motsetning til latex/akryl som er noe stivere (i de fleste tilfeller 12,5%). Dessuten er latex/akryl ikke like aldringsbestandig og vil tørke/sprekke med tiden.
Nå til mine noe mer "spekulative" argumenter: Jeg har fått inntrykk av at latex/akryl har større tilbøyelighet til å mugne når den ligger i kontakt med en eventuell fuktig kjellervegg. MS-polymer har jo blitt brukt i marin miljø lenge og burde derfor være mer motstandsdyktig. Tec7 er i alle fall godkjent i henhold til ISO 846 angående resistens mot mugg og bakterier (hva faen det nå er). Tec7 tåler fugebredder opp til 20 mm ifølge deres tabeller, latexfug har jeg sett maksimalt 10 mm angitt.
Jeg brukte Tec7 i stedet for latexfug fordi den tåler 25% bevegelse i motsetning til latex/akryl som er noe stivere (i de fleste tilfeller 12,5%). Dessuten er latex/akryl ikke like aldringsbestandig og vil tørke/sprekke med tiden.
Nå til mine noe mer "spekulative" argumenter: Jeg har fått inntrykk av at latex/akryl har større tilbøyelighet til å mugne når den ligger i kontakt med en eventuell fuktig kjellervegg. MS-polymer har jo blitt brukt i marin miljø lenge og burde derfor være mer motstandsdyktig. Tec7 er i alle fall godkjent i henhold til ISO 846 angående resistens mot mugg og bakterier (hva faen det nå er). Tec7 tåler fugebredder opp til 20 mm ifølge deres tabeller, latexfug har jeg sett maksimalt 10 mm angitt.