Holder på å fikse til min man cave i et rom i kjelleren, kommer til å ha en datakrok og et biorom light. Skulle trenge tips på pen løsning for tak og vegg, hadde helst ønsket å få spotter i taket. Takhøyde er kun 209cm. Andre kruxet er å få til en bra nok lydopplevelse med akustikkplater i taket og/eller på vegg. Kan man kombinere akustikkplater og spotter i taket uten at det bygger for mye? Takk for all input på god løsning.

Et uferdig kjellerrom med vindu, sparklede betongvegger, en støvsuger, kabler og byggeutstyr på gulvet.

Rom med uferdige betongvegger og et lite vindu. En enkelt lyspære henger fra taket, og det er synlig utsikt til en bakgård gjennom vinduet.

Fresht prosjekt!
Angående akustikken så er det store spørsmålet hvilket nivå du har tenkt å legge deg på?
Å dempe diskant er relativt enkelt men å dempe bass er vanskeligere - eller rettere sagt det tar mer plass.
Plater i taket er til for "samtalefrekvenser" og demper ingen bass i det hele tatt.

Drit i å bygge inn spottlysene i taket. Veldig unødvendig for den bruken du beskriver. Sett spottskinne i taket og belysning i hjørnene og mange uttak på veggene så du kan sette lyskilder overalt.

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Møbler først, det kan jo hende at det ikke trengs noen demping når du har fått på plass lenestoler, gardiner mm.

• Liker
KnockOnWood
  • Laddar…
Kjør store matter eller dekk hele gulvet med teppe hvis konstruksjonen av grunnen tillater det, så har du bra lydbilde.

Takk for input. Er ingen audiophil, men selve nivået er vel å ha et hakk høyere enn et "vanlig" rom. Siden det er kjeller med betong i 360 grader så er det veldig hul lyd akkurat nå. Teppe er nok det eneste jeg ikke kan tenke meg da jeg er litt bekymret for fukt, forstår absolutt effekten av det men har vært en mengde sprekker i veggene (som dere ser), en del av dem stammer sannsynligvis fra at dreneringen var dårlig. Nå er det drenert om men vil holde borte så mye organisk som mulig. En venn ga ideen å ha et gardin på hver side av tv-en, litt som en kino der dukene er trukket til side, tanken var at de skulle absorbere lyden, men vet ikke om det blir for cheesy. Skinne med spotter kan jo være et alternativ. Vurderte å droppe akustikkplater i taket hvis man ikke gjør spotter og i stedet om man kunne få tak i akustikkplater på vegger med motiv typ fra GTA. Kanskje mer cheesy enn gardiner men appellerer til meg mer. Er ganske umoden :)

Sett en LED-list i tak/vegg istedenfor spotter!

• Liker
tapaza og 1 annen
  • Laddar…
Min mancave i kjelleren ble ferdig i vår.

Jeg satte LED-lister i taket i stedet for spotter. Jeg valgte 230V LED som kan dimmes med vanlig dimmer. I tillegg har jeg punktbelysning i rommets hjørner og over biljardbordet.

Akustikken var forferdelig under byggtiden, men når jeg hadde kastet inn sofa og noen bokhyller så er det ikke et problem. Jeg kan anbefale plisségardiner, for eksempel IKEAs, som både varmeisolerer vinduene, demper lyd og stopper solen om man vil se på film på dagtid.

• Liker
Anna_H og 1 annen
  • Laddar…
Du kan lime akustikkplater i taket finnes 20 og 40mm. Dempereko ordentlig og det går å felle inn ledspoter i dem om du finner spotter som bygger maks 20mm, så skjærer du ut for lavspenningskabelen i platen på oversiden.

• Liker
Fred vom Jupiter og 1 annen
  • Laddar…
Vil du ha "et hakk høyere" som du skriver så kan du dessverre hoppe over de fleste tipsene du har fått så langt.

Om du bare er ute etter litt bedre lyd, gjør slik:

1. Møbler rommet slik du vil ha det. Om du kan og vil - velg tykke stoffer. Tynne gardiner kan du hoppe over helt om du ikke vil ha dem bare for syns skyld. Tykt eller flere lag er tingen.

2. Plasser ut høyttalerne og rekrutter en venn som har et passe stort speil (typ A4-side stor??).

3. Sett deg i lytteposisjonen og be vennen din gå rundt med speilet. I de posisjonene du ser høyttaleren har du en refleks som bør dempes. Begynn med de refleksene du kommer til å finne foran høyttalerne (gulv) og ved siden av høyttalerne (vegg).

4. Prøvspill litt musikk som du er vant til å lytte på.
- Låter det bra? Topp! Da er det bare å slappe av.
- Låter det ikke bra? Da går vi videre.

5. Sett deg i lytteposisjonen og klapp hendene. Du har sannsynligvis et ekko med lang etterklang.
- Dette kommer sannsynligvis fra ubehandlet vegg og/eller tak. Nå må du vurdere om du vil gå videre med akustikktak eller om du vil prøve med mer stoff på veggen.

En annen variant er å hente fram vennen igjen med speilet sitt og sjekke etter refleks i taket og begynne med å dempe der.

Når du har kommet så langt bør det ligne noe. Flere tiltak blir ofte vanskelig å få til samt plasskrevende. Har du en basskasse eller fronthøyttalere som går veldig dypt ned i frekvens, vil du sannsynligvis få problemer med stående bølger (brum-bass), og det er ikke enkelt å fikse siden det krever målinger og mye plass. - De fleste tror jeg dog kan leve med litt brumbass..

Når du er helt fornøyd kan du teste med én ting til, og det er å plassere en bokhylle bak lytteposisjonen (om du ikke sitter tett inntil veggen). Plasser litt ting uregelmessig i bokhyllen. Du har nå bygget en diffusor som eventuelt kan forbedre lyden ytterligere.

• Liker
michfris
  • Laddar…
Acer 767: Hva med å henge et fløyelsdraperi eller et fint teppe på veggen bak sofaen?

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Ja hvorfor ikke. Det bidrar sikkert til å dempe ekko. @Fred vom Jupiter

• Liker
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Stor takk, blir til å teste. Nå har jeg malt veggene og taket samt de gamle kjellervinduene. Vinduene har fått et par jernstenger for kanskje å kunne beskytte litt mer mot innbrudd. For øyeblikket ser det ut som en Fritzl-kjeller, men på sikt håper jeg å få det litt mer hjemmekoselig. Neste steg er å støvsuge, prime og begynne med flisene.

Hvitmalt kjellerrom med enkle vinduer utstyrt med metallstenger for ekstra sikkerhet. Betonggulv klart for videre renovering.

Hvite murvegger med to kjeller-ventilvinduer, sikret med jerngitter. En lyspære henger fra taket, gir enkel belysning.

• Liker
michfris
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.