Har en balkong på 8 kvadrat (2 meter dyp og 4 meter lang) av betong, under den finnes det et bod. Balkongen er liksom huset bygd 1937. Når det regner så renner vann ned mellom betongen og den avsluttende stålbjelken i ytterkant, det gjør at det regner inn i boden. Dessuten så har overflaten på balkongen tatt en del skade gjennom årene, den er ikke helt jevn lenger. Tenkte å utbedre dette ved å støpe opp et fall på balkongen og dekke den med takpapp + terrassebord.
Hvordan gjør jeg dette best? hva støper jeg med, flytsparkel? betong? fester man takpappen i betongen med noe?
Hvordan gjør jeg dette best? hva støper jeg med, flytsparkel? betong? fester man takpappen i betongen med noe?
Noen slags betong for utendørs bruk, vanlig flytsparkel tåler ikke fuktighet og ligger derfor under tettesjiktet. Jeg antar at man limer pappen med noe hvis det nå er riktig metode for å beskytte betongen på en balkong. Holder det ikke å støpe og male den? Vanlige balkonger lekker jo ikke regnvann, så vidt jeg har sett.
Sikker på at flytsparkelen ikke tåler vann? At det ligger under tettesjikt i våtrom har nok ikke med sparkelens vanntålighet å gjøre...
Det jeg vil er å tette mellom betongen og den stålbjelken som ligger i ytterkant, det er der det renner ned, betongen lekker altså ikke. Tenkte også å sette en ekstra plate på kanten for å få ut vannet litt, denne må da også tettes så det ikke renner under den. Synes det virket smart å legge papp på, noe som også var foreslått av inspektøren da jeg kjøpte huset.
Det jeg vil er å tette mellom betongen og den stålbjelken som ligger i ytterkant, det er der det renner ned, betongen lekker altså ikke. Tenkte også å sette en ekstra plate på kanten for å få ut vannet litt, denne må da også tettes så det ikke renner under den. Synes det virket smart å legge papp på, noe som også var foreslått av inspektøren da jeg kjøpte huset.
Ex casco har en løsning med sparkel, tetning og keramiske fliser.
http://www.pbgolv.se/Bilder/balkong_terrass.pdf
Tror Cc Höganäs har et system også, de har for tetning i alle fall, på deres hjemmeside må man utgi seg for å være arkitekt så kommer de morsomme produktene opp.
Jeg har ingen erfaring med noe av det over, det er noe jeg har kommet over da jeg var på jakt etter tetning av balkong med rom under, i mitt tilfelle ble det gummiduk da det var trestamme og mange vinkler.
http://www.pbgolv.se/Bilder/balkong_terrass.pdf
Tror Cc Höganäs har et system også, de har for tetning i alle fall, på deres hjemmeside må man utgi seg for å være arkitekt så kommer de morsomme produktene opp.
Jeg har ingen erfaring med noe av det over, det er noe jeg har kommet over da jeg var på jakt etter tetning av balkong med rom under, i mitt tilfelle ble det gummiduk da det var trestamme og mange vinkler.
Så sikker som jeg kan være uten å vite, lest det i flere innlegg på forumet.
Hva har det med å gjøre da?
Kan jo finnes sorter for annen bruk også, jeg har bare brukt og lest om sånt som brukes i bad osv.
Med papp oppå så ligger det jo tørt forsåvidt og sier du hva du skal gjøre må man vel forutsette at selgeren vet hva du skal ha, i alle fall hvis du handler av noen seriøse firmaer, ikke Bauhaus og lignende
Hva har det med å gjøre da?
Kan jo finnes sorter for annen bruk også, jeg har bare brukt og lest om sånt som brukes i bad osv.
Med papp oppå så ligger det jo tørt forsåvidt og sier du hva du skal gjøre må man vel forutsette at selgeren vet hva du skal ha, i alle fall hvis du handler av noen seriøse firmaer, ikke Bauhaus og lignende
Klikk her for å svare