9.342 lest ·
8 svar
9k lest
8 svar
Fikse hull i innertak av betong - nedenfra
Vi har fått et gulv lagt i vårt baderom - dolomittkross, deretter armeringsnett og til slutt Maxit 318. I betongdekket oppstod det noen hull etter at vi brøt opp det gamle gulvet og avløpsrørene. Under dekket kan man se panelhimlingen til kjellerstua.
Håndverkeren (eller rettere sagt kløneverkeren) tettet ikke hullene i dekket før han helte på dolomitt. Jeg ser derfor en risiko for at dolomittkrosset vil renne ut, og bom oppstå under betongplaten i baderommet.
Jeg vil helst ikke bryte opp gulvet og legge det om igjen, men heller tette hullene nedenfra etter at jeg har fjernet deler av panelhimlingen. Tettingen er hovedsakelig for å forhindre ytterligere dolomittkross fra å renne ut. Gulvets bæreevne i nåværende tilstand ser jeg som uendret så lenge dolomitt ikke har rent ut i større mengder.
Her er løsningen jeg vurderer:
1. Sprøyte inn fugeskum i hullene nedenfra, så mye som får plass.
2. Feste kryssfinerplater (minst 12 mm) over hullene med enten spikerplugger eller skruer med plugger.
Nå til mine spørsmål:
- Er dette en god løsning?
- Hvis noe skjer, hva vil forsikringsselskapet si om den?
- Hvilke alternative løsninger finnes? Er f.eks. injisering ovenfra noe som ville passe, eller er det "overkill"?
Jeg blir utrolig takknemlig for svar. Det ville vært veldig hyggelig med et skikkelig baderom... Takk på forhånd alle sammen.
Håndverkeren (eller rettere sagt kløneverkeren) tettet ikke hullene i dekket før han helte på dolomitt. Jeg ser derfor en risiko for at dolomittkrosset vil renne ut, og bom oppstå under betongplaten i baderommet.
Jeg vil helst ikke bryte opp gulvet og legge det om igjen, men heller tette hullene nedenfra etter at jeg har fjernet deler av panelhimlingen. Tettingen er hovedsakelig for å forhindre ytterligere dolomittkross fra å renne ut. Gulvets bæreevne i nåværende tilstand ser jeg som uendret så lenge dolomitt ikke har rent ut i større mengder.
Her er løsningen jeg vurderer:
1. Sprøyte inn fugeskum i hullene nedenfra, så mye som får plass.
2. Feste kryssfinerplater (minst 12 mm) over hullene med enten spikerplugger eller skruer med plugger.
Nå til mine spørsmål:
- Er dette en god løsning?
- Hvis noe skjer, hva vil forsikringsselskapet si om den?
- Hvilke alternative løsninger finnes? Er f.eks. injisering ovenfra noe som ville passe, eller er det "overkill"?
Jeg blir utrolig takknemlig for svar. Det ville vært veldig hyggelig med et skikkelig baderom... Takk på forhånd alle sammen.
Avhengig av hvor tykt bjelkelaget er, så kanskje en skvett plastic padding eller lignende kan være nyttig. Litt hardere enn fugeskummet. Dog tror jeg det kan være smart med litt fugeskum øverst for å tette under jobbens gang, men ta da litt om gangen. Fugeskum sveller veldig mye og herder ved luftkontakt, så hvis du tar for mye, herder det nederst først, og når resten så sveller, er det risiko for spenning mot gulvet ...
Takk for advarselen om fugeskum. Jeg visste at det svulmet, men ikke riktig så mye...
Har du - eller noen andre - andre tips som er nyttige for noen som aldri har reparert betong i hele sitt liv? Jeg tenker mest på hvilke verktøy som er bra å ha for hånden, gode merker og produktnavn på polstringen og så videre.
Er det noen som vet om bygningsnormene eller tilsvarende sier noe om dette?
Har du - eller noen andre - andre tips som er nyttige for noen som aldri har reparert betong i hele sitt liv? Jeg tenker mest på hvilke verktøy som er bra å ha for hånden, gode merker og produktnavn på polstringen og så videre.
Er det noen som vet om bygningsnormene eller tilsvarende sier noe om dette?
Vanskelig å si nøyaktig, siden jeg bare har bilder å gå etter akkurat nå. Anslagsvis er de største hullene 15 cm lange og 4-6 cm brede. De går gjennom bjelkelaget; omkringliggende materiale er et par centimeter tykt eller mer.
Har diskutert min idé med en håndverkskyndig (deltidsarbeider med det) venn, som synes det burde holde selv uten kryssfiner, med sparkel i stedet. Har skaffet sparkel og fugeskum på Bauhaus, så i helgen blir det å fjerne takpanel.
Stor takk for deres svar. Flere tips mottas gjerne.
Har diskutert min idé med en håndverkskyndig (deltidsarbeider med det) venn, som synes det burde holde selv uten kryssfiner, med sparkel i stedet. Har skaffet sparkel og fugeskum på Bauhaus, så i helgen blir det å fjerne takpanel.
Stor takk for deres svar. Flere tips mottas gjerne.
Sparkel?
Kanskje...
Jeg ville nok ha anbefalt at du prøver å sette inn noen form for stift (dubbar) eller skrue skrått fra siden inn i bruddflatene.
Hvis det nå skal kunne holde fast den der dolomitten.
OM jeg skulle ha gjort det, så tror jeg at jeg ville ha tatt understøpningsmørtel (tror det heter så), en mørtel som ekspanderer noe når det herder. Vanlig mørtel, og også sparkel, krymper!! Dvs det blir risiko for at det slipper fra hullenes kanter.
Sparkel er til for kosmetiske reparasjoner, det har svært liten holdfasthet.
Kanskje...
Jeg ville nok ha anbefalt at du prøver å sette inn noen form for stift (dubbar) eller skrue skrått fra siden inn i bruddflatene.
Hvis det nå skal kunne holde fast den der dolomitten.
OM jeg skulle ha gjort det, så tror jeg at jeg ville ha tatt understøpningsmørtel (tror det heter så), en mørtel som ekspanderer noe når det herder. Vanlig mørtel, og også sparkel, krymper!! Dvs det blir risiko for at det slipper fra hullenes kanter.
Sparkel er til for kosmetiske reparasjoner, det har svært liten holdfasthet.
Jeg ser for meg en løsning der fugeskummet står for det meste av utfyllingen og styrken. Sparkelen tenker jeg legge på sist, slik at overflaten blir jevn om jeg en gang vil fjerne takpanelet. Dolomitlaget er ikke mer enn 6-7 cm, og hullenes kanter heller i riktig retning. Er det likevel en risiko for at kun fugeskummet ikke kan holde tror du?
Nå har jeg sprøytet inn en hel haug med fugeskum. Da jeg åpnet takpanelet, raste det bokstavelig talt ned dolomittkrosset. Det ble en halv papirpose full før det roet seg!
Inn med litt skum av gangen, vent en time for overflatetørrhet, så inn med neste. En stor fordel var det at dolomittkrosset rant ganske lett, for da oppstod det ingen hull der skummet ikke nådde.
Nå venter jeg over natten og lar det herde, deretter skal jeg sette på panelet igjen. Dessverre viste det seg at det ikke gikk å fjerne det uten å skade to panel-lengder, så neste uke må jeg fylle på med 2 x 3 meter panel... Nåvel, det går ikke å få alt.
Inn med litt skum av gangen, vent en time for overflatetørrhet, så inn med neste. En stor fordel var det at dolomittkrosset rant ganske lett, for da oppstod det ingen hull der skummet ikke nådde.
Nå venter jeg over natten og lar det herde, deretter skal jeg sette på panelet igjen. Dessverre viste det seg at det ikke gikk å fjerne det uten å skade to panel-lengder, så neste uke må jeg fylle på med 2 x 3 meter panel... Nåvel, det går ikke å få alt.
Klikk her for å svare