Hei!
Vi har lenge ventet på å få fiber installert i vårt gamle mursteinhus fra 1897 som står på stensokkel. I dag klokken 07 dukket montøren opp midt i frokosten sammen med to barn. Det var altså litt kaotisk. Vi har tidligere hatt møte med installasjonsansvarlig som hadde markert hvor selve kabelen skulle føres inn i huset, hvilket var noen centimeter over sokkelen. I dag skulle selve hullet bores og boksen installeres.

Mannen kommer og setter i gang, vi tenker ikke så mye på det. Han borer og borer, noe vi stusser litt over, men med to små barn som skriker, tenker man ikke så mye mer på det. Etter en stund er han ferdig, men forteller at han hadde kommet til å bore i stein. Vi trodde da at han hadde boret ned i steinfundamentet, endret retning og funnet litt mer rett. Boksen installeres, alt fungerer fint.

Nå i lunsjtiden når det er litt lysere, går jeg ut for å se hvordan det ser ut utenfor på huset. Da oppdager jeg at han rett og slett har boret rett ned gjennom steinfundamentet... Jeg vet ikke helt hvordan han har klart det, men det har han. Bortsett fra at det ser litt dumt ut (noe som kan fikses relativt enkelt) så begynner jeg selvfølgelig å tenke over hvor bra dette egentlig er? Eller rettere sagt, er det dårlig?

Finnes det risiko for at steinen har sprukket (eller vil sprekke), kan vi risikere setninger (det er i et hjørne av huset som er litt påvirket allerede)? Trenger vi å ligge søvnløse nå? Eller er det bare å skjule kabelen og være fornøyd?

• Diagram som viser ønsket kabelinstallasjon (grønn linje) og faktisk installasjon gjennom steinsokkel (rød linje) på et gammelt murhus.
  • Bilde av et murstensfundament med en kabel som stikker ut, omgitt av jord og småstein. En del av pusset er blitt skadet rundt kabelen.
Skjul kabelen med en bit kabelbeskyttelse og gå videre. Det eneste som eventuelt har tatt skade er installatørens bor...

• Liker
kest og 2 andre
  • Laddar…
Takk!
Den tenker jeg ikke ligge søvnløs over iallfall. Så det føles bra. :)

harry73
Dette er bedre for deg, mye enklere å skjule kabelen.
Selv om stenen skulle sprekke, vil huset ikke rase på grunn av det.

• Liker
Probably Wrong
  • Laddar…
Hadde jo til og med vært bedre å boret litt lavere så den munnet ut på undersiden av steinen typ. Da hadde det jo vært helt skjult.......

• Liker
Probably Wrong
  • Laddar…
C
P Probably Wrong skrev:
Etter en stund er han ferdig, men forteller at han hadde "råkat" bore i stein.
"Råkat" bore i stein? :crysmile:
Lære - aldri slippe løs ukjente håndverkere i nærheten av noe man er redd for.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.