Hei.
Ingen anelse om dette havnet i riktig kategori.
Uansett, har nettopp flyttet til et flerfamiliehus som ble bygget i 2010.
Skulle i dag sette opp litt hyller osv og trengte da å bruke metallekspandere siden det er gipsvegger.
Oppdaget at det satt en del metallstendere som var greie å bore gjennom.
Ved en annen vegg likedan, trodde det bare var å bore på, men det kom ut litt luft i 5 sekunder som ikke luktet noe. Kom ingen mer luft etter det jeg kunne merke. Satt en skrue i det lille hullet i metallet jeg boret igjennom og sparklet igjen det.
Nå i ettertid lurer jeg på hva det kan ha vært.
Huset har et passivt ventilasjonssystem. Noe med ventilasjonen?
Ringte rundt til noen venner som jobber i snekkerbransjen som sier at jeg ville ha merket om det var noe å bekymre seg for, men kan likevel ikke slutte å tenke på det.
Hva tror dere?
Er helt uvitende på dette området..
Takknemlig for tips
Mvh
Uansett, har nettopp flyttet til et flerfamiliehus som ble bygget i 2010.
Skulle i dag sette opp litt hyller osv og trengte da å bruke metallekspandere siden det er gipsvegger.
Oppdaget at det satt en del metallstendere som var greie å bore gjennom.
Ved en annen vegg likedan, trodde det bare var å bore på, men det kom ut litt luft i 5 sekunder som ikke luktet noe. Kom ingen mer luft etter det jeg kunne merke. Satt en skrue i det lille hullet i metallet jeg boret igjennom og sparklet igjen det.
Ringte rundt til noen venner som jobber i snekkerbransjen som sier at jeg ville ha merket om det var noe å bekymre seg for, men kan likevel ikke slutte å tenke på det.
Hva tror dere?
Er helt uvitende på dette området..
Takknemlig for tips
Mvh
Ja, helt sikker. Gikk ganske lett igjennom, og en kompis av meg som er snekker var her og hjalp meg akkurat i det rommet. I det andre rommet var det jeg selv, og trodde da på samme måte at ''ææ, bare en til metallstender'', men tror ikke det var det.Farstatjej90 skrev:
Har holdt litt øye med det i dag, og alt fungerer som vanlig, ingen rare lukter og ingen lekkasje rundt området.
Får sjekke med styret.
Spør mest fordi jeg ikke er helt bevandret i ulike ventilasjonsteknikker, men mener du at den passive ventilasjonen innebærer at det er naturlig trekk i bygningen?H Howardflynn skrev:Hei.
Uansett, har nettopp flyttet til en flermannsbolig som ble bygd i 2010.
Skulle i dag sette opp litt hyller osv og trengte da å bruke metalexpandere siden det er gipsvegger.
Oppdaget at det satt en del metallprofiler som var rolige å bore gjennom.
Ved en annen vegg var det likt, trodde det bare var å bore forbi, men det kom ut litt luft i 5 sekunder som ikke luktet noe. Kom ingen mer luft som jeg kunne merke. Satte en skrue i det lille hullet i metallet jeg boret gjennom og sparklet igjen.
Har ringt rundt til noen venner som er i snekring bransjen som sier at jeg hadde merket om det var noe å bekymre seg over, men kan likevel ikke slutte å tenke på det.
Hva tror dere?
Er helt ukjent i dette området..
Takknemlig for tips
Mvh
Renoveringsnybegynner
· Stockholm
· 647 innlegg
Var det en yttervegg? Kanskje et langskudd men kan det være slik at du boret gjennom dampsperren (plastfolie) og samtidig en metallregel i veggen og at det var derfor det kom litt luft ut av hullet? Høres ikke helt rimelig ut i mine ører men men…H Howardflynn skrev:Ja, helt sikker. Gikk gjennom ganske enkelt og kompisen min som er snekker var her og hjalp meg i akkurat det rommet. I det andre rommet var det bare meg og jeg trodde det samme at ''æh, bare en til metallregel'', men tror ikke det var det.
Har hatt litt oversikt i dag og alt fungerer som vanlig, ingen rare lukter og ingen lekkasje rundt området.
Får snakke med styret.
Om jeg skal være helt ærlig har jeg også dårlig oversikt over hvordan det fungerer. Vi har alltid et trekk her hjemme med friskluft og varme slås på når temperaturen faller under en viss temperatur.Cruzze skrev:
Er ment å være energieffektivt.
Mer enn det har jeg ikke fått forklart.
Det var ikke en yttervegg. En vegg i gangen der andre siden av veggen er et av de mindre soverommene.Pasjostrom skrev:
H Howardflynn skrev:Det var ikke en yttervegg. En vegg i gangen der andre siden av veggen er et av de mindre soverommene. Hvor tykk er veggen? Er det en tynnere vegg 10-12cm inkl gips så er det sannsynligvis ingen ventilasjon. Det motsatte om det er en unaturlig tykk vegg for å være en innervegg, så er det vel ganske trolig at det er ventilasjon. Kan man trekke konklusjonen at det er vent, så hadde jeg ikke skremt opp styret.
Og om det nå er vent, noe jeg også tror. Er det noen fare nå i etterkant. Om jeg dessuten har tettet det så godt det gikk med tingene jeg hadde hjemme?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.180 innlegg
Hvor tykk er veggen?
Ventilasjonsrør er tykke, ca. 10 cm, så de får ikke plass i vegger som er 12 cm tykke.
Ventilasjonsrør er foreningens ansvarsområde så skader man et slikt må man fortelle det til foreningen for ellers kan det komme surt etterpå. De skal være helt tette.
Ventilasjonsrør er tykke, ca. 10 cm, så de får ikke plass i vegger som er 12 cm tykke.
Ventilasjonsrør er foreningens ansvarsområde så skader man et slikt må man fortelle det til foreningen for ellers kan det komme surt etterpå. De skal være helt tette.
Klikk her for å svare