Skal bygge ut vårt hus (se vedlagte bilde). BV ytterveggene er i dag pusset og bygget av 290 mm lecablokker. De nye veggene vil være HELT over bakken. Bør holde meg under 300 mm veggtykkelse (for at planløsningen skal fungere) men vil også oppnå god energieffektivitet samt gjøre det lett å produsere (for meg). Har bygget garasje men aldri murt noen vegger, bare grunnsteinene til garasjen. Min tanke (alt B) veggkonstruksjon blir da: Puss, 90 mm leca, 195 mm regel/isolering, Dampsperre, 13 mm gips.
Arbeidsrekkefølgen: Reise opp veggene. Mure veggene. (Da har man jo en god "form" å følge). Pusse utsiden. Trekke VP rør m.m. Isolere, plast og på med gips!
Er jeg helt på bærtur med denne måten å tenke på?

• Byggetegning av utvidelse av hus med ulike veggtykkelser; alt. B har 90 mm leca og 195 mm isolering. Huset er omgitt av grønn plen og trær i bakgrunnen.
Jeg tror at arbeidsordningen blir forskjellig i de ulike tilfellene. I tilfelle én er jo lecan den bærende komponenten, og det blir vanskelig å avrette hele bygget med 45x45-regler, så der synes jeg du skal mure først. I det andre tilfellet bygger du snarere med regelstammen bærende, og da vil lecan mest fungere som pussbærer, så da setter du lecan sist.

Alt handler om hvor godt isolert du vil ha det. Alternativ to er naturligvis bedre isolert, men jeg tror at jeg til og med ville ha satt 50-100 millimeter EPS (frigolit) som pussbærer i stedet for lecan. Det blir mye enklere, og du får en enda bedre isolert vegg. Den eneste ulempen er at pussen blir mer følsom, den tåler ikke at man sparker fotball mot veggen og lignende.

Veggen kommer til å ligge i direkte tilknytning til plenen, og med to småbarn i huset (og noen ganger en smågal pappa) er det nok risiko for at veggen kan få "påhällsning" av diverse ulike gjenstander.

I så fall er det nok bedre å kjøre med leca, ja.. :)

Finnes det andre alternativer til lecan, typ noe passende plate materiale som man deretter kan pusse for å få en mer slitesterk overflate (enn pusset EPS). Føler at dette ikke helt er min hjemmebane.

Ja, du kan jo alltid kjøre tjukkpuss i stedet, på for eksempel treullit. Tror forresten at du kan kjøre det på cellplast også. Tjukkpuss er jo mer slitesterk.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.