Skal bygge ut vårt hus (se vedlagte bilde). BV ytterveggene er i dag pusset og bygget av 290 mm lecablokker. De nye veggene vil være HELT over bakken. Bør holde meg under 300 mm veggtykkelse (for at planløsningen skal fungere) men vil også oppnå god energieffektivitet samt gjøre det lett å produsere (for meg). Har bygget garasje men aldri murt noen vegger, bare grunnsteinene til garasjen. Min tanke (alt B) veggkonstruksjon blir da: Puss, 90 mm leca, 195 mm regel/isolering, Dampsperre, 13 mm gips.
Arbeidsrekkefølgen: Reise opp veggene. Mure veggene. (Da har man jo en god "form" å følge). Pusse utsiden. Trekke VP rør m.m. Isolere, plast og på med gips!
Er jeg helt på bærtur med denne måten å tenke på?
Arbeidsrekkefølgen: Reise opp veggene. Mure veggene. (Da har man jo en god "form" å følge). Pusse utsiden. Trekke VP rør m.m. Isolere, plast og på med gips!
Er jeg helt på bærtur med denne måten å tenke på?
Jeg tror at arbeidsordningen blir forskjellig i de ulike tilfellene. I tilfelle én er jo lecan den bærende komponenten, og det blir vanskelig å avrette hele bygget med 45x45-regler, så der synes jeg du skal mure først. I det andre tilfellet bygger du snarere med regelstammen bærende, og da vil lecan mest fungere som pussbærer, så da setter du lecan sist.
Alt handler om hvor godt isolert du vil ha det. Alternativ to er naturligvis bedre isolert, men jeg tror at jeg til og med ville ha satt 50-100 millimeter EPS (frigolit) som pussbærer i stedet for lecan. Det blir mye enklere, og du får en enda bedre isolert vegg. Den eneste ulempen er at pussen blir mer følsom, den tåler ikke at man sparker fotball mot veggen og lignende.
Alt handler om hvor godt isolert du vil ha det. Alternativ to er naturligvis bedre isolert, men jeg tror at jeg til og med ville ha satt 50-100 millimeter EPS (frigolit) som pussbærer i stedet for lecan. Det blir mye enklere, og du får en enda bedre isolert vegg. Den eneste ulempen er at pussen blir mer følsom, den tåler ikke at man sparker fotball mot veggen og lignende.
Klikk her for å svare