Jeg skal sette opp et veggfeste for å henge TV-en på.
Huset er fra -70 og innervegger av noen plater, jeg vil si at det er en form for MDF. 14-15 mm tykk.
Man vil (bør) gjerne henge festet i stenderne MEN jeg vil ha TV-en på et sted som havner akkurat mellom stenderne (festet er typ 35 cm).
Har dere noen tips på hva som er den beste innfestingen for TV-festet? Noen form for plateanker? Hva ville dere gjort?
Huset er fra -70 og innervegger av noen plater, jeg vil si at det er en form for MDF. 14-15 mm tykk.
Man vil (bør) gjerne henge festet i stenderne MEN jeg vil ha TV-en på et sted som havner akkurat mellom stenderne (festet er typ 35 cm).
Har dere noen tips på hva som er den beste innfestingen for TV-festet? Noen form for plateanker? Hva ville dere gjort?
Det er en 55” så jeg tror ikke det er mer enn 20kg for TV-en og noe kg på festet. Det er kun den platen, ikke noe gips.
Har brukt molly på gips til mindre ting men aldri til noe så tungt. Men da burde jo en M6 molly funke til TV-festet. Det kommer til å bli 4 skruer til festet… burde vel absolutt holde eller er det for mye til og med?
Har brukt molly på gips til mindre ting men aldri til noe så tungt. Men da burde jo en M6 molly funke til TV-festet. Det kommer til å bli 4 skruer til festet… burde vel absolutt holde eller er det for mye til og med?
Jeg hadde kjøpt en Mdf-plate som jeg hadde skruet mellom to bjelker, deretter satt tv-feste på den, da trenger jo ikke festet å sitte i noen bjelke. Så lenge tv-en skjuler Mdf-platen så blir det jo bra. Så har jeg gjort for vår 85” tv.
Edit: tror ikke du har Mdf i veggene, det er dyrt.
Edit: tror ikke du har Mdf i veggene, det er dyrt.
Ah, ja! Ikke en dum idé med en bit plate! Det tar jeg med meg.K Kirre2021 skrev:
Nja, kanskje ikke er MDF. Hva kan det være for materiale? Modulhus bygget på 70-tallet…
Oi, kan jo være hva som helst 🫣, var vel en salig blanding på 70-tallet. Kanskje noen tynn board eller lignende.R Robbobert skrev:
Jeg kjøpte ferdige MDF-hylleplan (ikke malt) som var ca 125cm lang og 40cm dyp på Bauhaus. Dvs, de fleste byggevarehus selger Mdf som hylleplan, da slipper du å kjøpe fullstor plate og sage til den.
Så ser platen ut… på det ene bildet vises hvor porøs den er inni. Det er en eller annen presset historie med en glatt overflate (12-13mm). Jeg har skrudd opp en eller annen stringhylle og småting og da bare brukt treskruer, det holder bra og føles stabilt. Jeg tenker at så lenge platen er intakt (hvilket den er der TV-en skal henge) så burde et par mollys gjøre susen og holde oppe 20-25kg. Selve veggfestet er ca 35 cm bredt og det vil festes horisontalt, noe som bør fordele vekten på en god måte.
Klikk her for å svare