Hei!
Har støtt på problemer nå når jeg tenkte jeg skulle sette opp et par Elfa Veggskinner i garasjen min.
Problemet er at det ytterst er ganske løs puss som følges av noe veldig hullete tremateriale?, prøvd å kikke inn og det ser ut som noen luftig tre-flis masse bare? De universalplugger jeg har testet med bare slipper og får ikke noe grep.

Noen som vet hvordan jeg bør bære meg at best for å kunne forankre disse veggskinnene på en bra måte?
Ser ut som denne luftige tre-mellomveggen er cirka 5-8cm dyp, så møter jeg (antar jeg?) ytterveggen der jeg antar jeg isåfall må ha slagbormaskin for å kunne bore inn meg, men trengs dette?

Legger ved noen bilder om noen kanskje kjenner igjen dette problemet..
Huset er bygd i 57 om det hjelper.

Bilde av innsiden av en vegg med løs treflisaktig materiale, uskarpt fokus, viser problem med forankring av Elfa veggskenor i et eldre bygg. Bilde av et hull i en vegg med løs puss og tre-aktig materiale inni, fra et prosjekt for å feste Elfa veggskenor i et garasje fra 1957. Hull i en pusset vegg som viser et hulrom med et luftig tremateriale inni. Skadet puss rundt kanten av hullet er synlig. En hvit Elfa veggskinne er delvis festet til en vegg med løs gips. Skruen sitter løst i veggen og det er synlig et hulrom bak.

Høres ut som Träullit, du må gå igjennom den og inn i veggen bak.

Det virker å være vanskelig å få noe feste.
Universalplugg er uansett dårlige og ikke å anbefale. Skal man bruke plugg så bør man kjøpe nylonplugg av Fischer.
Jeg ville ikke stole på bæreenergien i dette materialet uten å feste det i bakliggende betong/steinsvegg med dette:
http://www.fischersverige.se/tabid-...tegory-1001065231/usetemplate-productdetails/
Du trenger slagborr, men har du et hus så trenger du det uansett fremover.

T Thomas_Blekinge skrev:
Det ser ut til å være vanskelig å få noe feste.
Universalplugg er uansett dårlige og ikke å anbefale. Skal man bruke plugg så bør man kjøpe nylonplugg fra Fischer.
Jeg ville ikke stolt på bæreevnen i dette materialet uten å feste det i bakliggende betong/steinvegg med dette:
[lenke]
Du trenger slagbor, men har du et hus så trenger du det uansett fremover.
Takk alle for svarene!
Nå er veggskinner og hyller endelig oppe! Tok utrolig lang tid, og jeg har nok prøvd alle varianter som finnes.

Problemet med samtlige plugger jeg testet (Antagelig kjøpt alle varianter og materialer..), univesal, lettbetong osv var at de aldri fikk noe feste, men bare snurret rundt, spikerplugg funket heller ikke for etter Träuliten som jeg trodde kanskje var betong, var noen hullete lettbetong med smale hulrom, så uansett hva jeg gjorde, skled de bare lenger inn i hullet..

Fikk til slutt løst det hele ved å bruke kjemisk innfesting og sprøyte inn i hullet en bit for deretter å sette i plugg og la det sette seg. Så kunne jeg la pluggen ekspandere i materialet etter Träuliten.

Nå håper jeg de skal sitte oppe en god stund :)

Reoler fylt med verktøy, maling og diverse oppbevaringsartikler i et verksted eller garasje. Hyller er montert med veggfester.

• Liker
hus520 og 1 annen
  • Laddar…
Robbery Robbery skrev:
Denne varianten kunne løse ditt problem.

[lenke]
Kan bekrefte at den pluggen er noe helt djevelsk bra!

Nå har du riktignok løst problemet, men det er helt klart verdt å ha i bakhodet i fremtiden. Den er verdt hver eneste dyre krone :)

Robbery Robbery skrev:
Denne varianten kunne løse ditt problem.

[lenke]
Jeg har samme utfordring med træulliten. Er inne på å lime opp sponplater på veggen for å kunne bore og feste ting i veggene. Det er et soverom og ingen tunge ting kommer til å settes opp. Dog ville det vært interessant å vite hva slags plugg du lenket til. Lenken fungerer ikke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.