Vi bor i en leilighet som er bygget på slutten av 1920-tallet. For noen år siden monterte jeg opp en lampekrok i taket og husker at jeg var litt forvirret over taket, men tenkte ikke så mye mer på det da det føltes som det festet. I en annen del av leiligheten brukte jeg gipseksander da det var et mellomrom der den kunne ekspandere, men ikke i dette rommet. Da det festet, virket alt fryd og gammen, og nå har lampen hengt der i tre år uten problemer. Nå har vi derimot planer om å bytte til en virkelig tung taklampe, og etter litt forskning har jeg innsett at vi sannsynligvis har kloasongtak med vass, en nabo har i all fall funnet vass i veggene. Jeg vil se over innfestingen for å føle meg trygg, og tenkte derfor å spørre om noen har kjennskap til hvor tykt vasslaget pleier å være? Det må vel være slik at jeg fant planker da jeg gjorde den forrige innfestingen? Det henger i all fall en noenlunde stor marokkansk lampe av metall der i dag, og jeg kan ikke tenke meg at den ville ha sittet fast om skruen bare var festet i vass og murpuss.
Grunnen til at jeg spør er at jeg befinner meg utenlands og har sett på en lampe som vil kreve at det sitter ordentlig. Forhåpentligvis er det bare å bytte ut takkroken som sitter i dag med en lengre skruering eller lignende. Det kan jo være at bare en del av kroken sitter i planken i dag, og jeg husker ærlig talt ikke hvor solid det føltes da jeg festet den.
Takk for deres svar, veldig satt pris på! Lampen ble kjøpt og er på vei i en kjempepakke til Sverige. Selv er jeg tilbake i Sverige og skal avgårde for å fikse en skikkelig skrueøye!
Klikk her for å svare