1.964 lest ·
7 svar
2k lest
7 svar
Feste trestender (syll) i mørtel innendørs?
Jeg har i kjelleren murt et sjikt 90mm leca som base til en innervegg der det skal være vaskerom. Hensikten er å beholde helt uorganisk materiale opp til tettsiktshøyden, og jeg skal nå bygge trevegger oppå min lille mur.
Jeg vil unngå å spikre i leca'en med risiko for at den smale raden sprekker, og vurderer nå om det går an å legge en syll i våt mørtel oppå mursjiktet.
Det er jo generelt nei-nei å støpe/mure inn tre, men det dreier seg jo om et tørt ventilert miljø, og jeg har vanskelig for å se hva som skulle kunne bli ulempen.
Tanker?
Jeg vil unngå å spikre i leca'en med risiko for at den smale raden sprekker, og vurderer nå om det går an å legge en syll i våt mørtel oppå mursjiktet.
Det er jo generelt nei-nei å støpe/mure inn tre, men det dreier seg jo om et tørt ventilert miljø, og jeg har vanskelig for å se hva som skulle kunne bli ulempen.
Tanker?
Ja, det kan det jo være.
Ingen risiko for at man sprekker en 90mm leca om man borer ovenfra med borhammer?
Hadde jo vært smart av meg å bore før jeg muret så kunne jeg kassert ev. ødelagte blokker, men for sent nå.
Ingen risiko for at man sprekker en 90mm leca om man borer ovenfra med borhammer?
Hadde jo vært smart av meg å bore før jeg muret så kunne jeg kassert ev. ødelagte blokker, men for sent nå.
Ville selvfølgelig være takknemlig for mer respons på det opprinnelige spørsmålet. 
Leca er jo porøst. Kjør litt rolig og forsiktig bare så ville det overrasket meg om du klarer å sprekke den. Glem ikke syllpappen.D David_Berglund skrev:
Bygningsveteran
· Norrland
· 340 innlegg
Kan du ikke lime fast en stålskena med typ pl800 eller tilsvarende? Tror ikke at mørtelen biter så bra på en blankstålskena. Du må nok bare sørge for å støvsuge ordentlig så lecaen er støvfri så limet fester seg.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Bästa sätt att fästa syll genom leca ner i betongplatta
Grund & Markarbeten -
Fästa syll i fasadtegeg
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Fästa syll på fasadtegel
Växthus -
Fästa 45x170 syll i betongplatta
Lösvirke & Timmerhus -
Feste midlertidig trelekt i betong for stillas