Hei!

For noen år siden ble huset etterisolert med fasadeplate, jeg tror den er 80mm tykk, utenpå dette lekter og deretter panel. Nå er det tenkt å bygge altantak, og jeg er usikker på hvordan jeg skal få dette til å bære. Skruer jeg fast en bjelke mot veggen som er 45mm, så kommer jeg bare 40mm inn i den gamle ytterveggen og vil vel få ganske høy "brytbelastning"?

Hvordan løser dere dette? Fungerer det å dra inn mengder av lange skruer? Alternativt, fungerer det uten bjelke og kjøre med vinkeljern direkte mot fasaden? Eller siste alternativet på grunn av utseende er å ha stolper for å stagge takets bjelke.

//Rickard

Enig i at det høres risikabelt ut å henge taket i et panel som er "opphengt" slik, med lange skruer gjennom isolasjonen.

Noen vertikale stolper som skrus mot veggen, men hvis tyngde bæres opp av terrasseunderlaget kanskje?
På stolpene kan altså bærebjelken hvile.

For du tar vel med takets tyngde i terrassens "fundament"?

Jeg vet ikke svaret. Men!

Sitter spikreglene på plastdistanser gjennom fasadeskivene? Da vil man dessuten komprimere disse ganske kraftig antar jeg, om man drar en bjelke ytterst med saftige skruer. Dessuten er det vanskelig å treffe reglene et sted langt inne i veggen bak skivene.

Og som sagt blir det jo at skruene henger i luften og brytes.

Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg nok vurdert å:
  1. Tegne opp bjelken på veggen.
  2. Leie en sirkelsag og fjerne panelet etter strekene.
  3. Tenkt, bannet, brutt sammen og så kommet på en løsning på hvordan man får inn både isolasjon og reglar å feste beslag i (kanskje sagd et snitt til og utvidet hullet).
  4. Lagt inn noen bjelker i tykkelse (for å komme ut til nivå med veggen) eller bygget på de stående reglene i veggen så man kan feste bjelken der (i nivå med panelet).
  5. Satt underbeslag under bjelken om det skulle kunne renne vann eller kondens som ender i veggen.
  6. Typ slik ser jeg for meg at det ser ut utenfra.
FH07FEB_FLABOA_01.JPG

Alternativt:
Vurdert om det skulle gå an å sette plinter og stolper nær veggen.

Gjør bildesøk på Google for ledger beam så kanskje finner du noe.
deck_collapse_courtesy_of_Simpson.jpg

Sist redigert:
Takk for deres svar, som ventet er det dessverre ingen enkel og pen løsning.

Verdt å merke seg er at bak tilleggsisoleringen står en tømmerstamme, så det burde ikke være så store problem å finne en "bærende" vegg bak isoleringen. Dagens bjelke for altangulvet står kun på søyle og er i nivå med fasadens nedre kant.

Hvis altantaket skal være 6m mot husvegg og jeg setter en stolpe i hver ende og forsøker meg på en eller annen fiksering i midten? Jeg skulle gjerne hatt en "skrue" lignende en gjengestang som går å trekke gjennom bjelken og inn i tømmerveggen som jeg deretter kan stramme med mutter. Ingen bygningsingeniør, men det burde vel gi ganske god stabilitet sammen med en limtrebjelke?

Alternativet med senkesag er jo også en reise, sager man av lektene må man nok være forberedt på at hele veggen rører på seg, er jeg redd for. Vet heller ikke om det blir stabilt å sette 3-4 st 2" utenpå hverandre?

//Rickard

Er jo ikke nødvendig å feste den bakre bæringen i veggen, dimensjonér opp gavlbalkene og la den bakre bæringen ligge på dem.

Er ikke helt med på hva gavelbalk er, mener du å ha stolper fra altangolvets bærline?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.