Hei der
Kan/man fester takbjelker til altantak som vanligvis ligger på en indre bærelinje mot vegg direkte mot eksisterende takstol, parallelt med takstolen og skruer rett inn?
Se bilde.
Det gjelder limtrebjelke 56x225 med et spenn fra takstolen til fremre stolpe på ca 3100 mm.
Dette ville gjøres betydelig enklere om det går an og om man får gjøre det.
FYI... Tidligere baldakintak hadde vel typ 45x120 som takbjelker som BARE satt fast på den frontplanken som er fjernet på bildet. Da jeg rev det, funderte jeg litt på hvordan i all verden det har holdt i 25 år. Se gjerne bilde for sammenligning.
Da er min løsning overkill.
Kan/man fester takbjelker til altantak som vanligvis ligger på en indre bærelinje mot vegg direkte mot eksisterende takstol, parallelt med takstolen og skruer rett inn?
Se bilde.
Det gjelder limtrebjelke 56x225 med et spenn fra takstolen til fremre stolpe på ca 3100 mm.
Dette ville gjøres betydelig enklere om det går an og om man får gjøre det.
FYI... Tidligere baldakintak hadde vel typ 45x120 som takbjelker som BARE satt fast på den frontplanken som er fjernet på bildet. Da jeg rev det, funderte jeg litt på hvordan i all verden det har holdt i 25 år. Se gjerne bilde for sammenligning.
Da er min løsning overkill.
Ja det er jo der man vil ha ned belastningene så det høres fornuftig ut.E EasyCash skrev:Hei der
Kan/man feste takbjelker til verandatak som vanligvis ligger på en indre bærende bjelke mot vegg direkte mot eksisterende takstol, parallelt med takstolen og skruer rett inn?
Se bilde.
Det gjelder limtrebjelke 56x225 med en spennvidde fra takstol til fremre stolpe på ca 3100 mm.
Dette ville forenkle enormt hvis det var mulig og om man kan gjøre så.
FYI... Tidligere skjermtak hadde vel typ 45x120 som takbjelker som BARE var festet på det frontbordet som er fjernet på bildet. Når jeg rev det så undret jeg meg litt på hvordan det har holdt i 25 år. Se gjerne bilde for sammenligning.
Da er min løsning overkill.
Hvis det har holdt i 25 år med en så svak konstruksjon virker det trygt. Du gjør ikke taket mye større enn tidligere eller så?
Jo det går fra 15 kvm til ca 23. Så skal det bli skyvepartier nedentil.Ulltand skrev:
Cc1200 på takstoler og følgelig vil altantaket ha det samme.
Grunnen til at jeg vil feste sånn er for da slipper jeg å fjerne takstein osv. og feste oppe.
Jeg har typ en centimeter i høyemargin for å bevare 4 graders helning på taket akkurat nå.
Hvor stort er taket på huset? Har dere noen snølaster å tenke på der huset står?E EasyCash skrev:Jo det går fra 15 kvm til ca 23. Så skal det bli skyvepartier nede.
Cc1200 på takstoler og følgelig kommer altantaket ha det samme.
Grunnen til at jeg vil feste så er for da slipper jeg å ta bort takstein osv. og feste ovenfra.
Jeg har typ en centimeter i høyemargin for å beholde 4 graders helling på taket akkurat nå.
Men igjen, om "brädan" holdt for dette i 25 år så høres det trygt ut synes jeg.
Jeg synes det også, men ville høre med noen som kanskje har gjort det før på denne måten. Nei, huset er vel normalstort 90 kvm bunnflate 1,5 etasjer med 38 graders takvinkel.Ulltand skrev:
Snøsone 2.5
Derfor 56x225 takbjelker som jeg har i tankene.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Skal du ha 1200 mm c/c avstand mellom altantakets limtresbjelker? Skal altantaket være isolert? Hvor på takstolens høyben tenkte du å skjøte på limtresbjelken?
Ja, det stemmer 1200cc. Altantaket vil være 32mm kanalplast. Som det ser ut nå fra Expodul. Jeg tenkte å feste altantakets takbjelke akkurat som på bildet. 4 skruer rett inn i takstolen og med 4 graders helling.J justusandersson skrev:
Det kommer bli god holdfasthet. Kan jo øke antallet festepunkter i de eksisterende takstolene noe - f.eks. fire skruer som du har tenkt pluss to stk gjennomgående bolt med skive og mutter.
Fire graders helling er i minste laget. Det krever nok en spesialplate (under rennen) for at takvannet ikke skal kunne presse bakveien.
Fire graders helling er i minste laget. Det krever nok en spesialplate (under rennen) for at takvannet ikke skal kunne presse bakveien.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det blir 5-6 kN (500-600 kg) ekstra last på det aktuelle punktet. Det er ikke ubetydelig men bør gå bra med tanke på at du antagelig har en rammeverkstakstol med støttebein. Tenk på snørassikring. Du kan ikke gå på et kanalplasttak og måke snø.
Takk for svar!S Spikrätaren skrev:Det kommer bli god holdfasthet. Kan jo øke antall festepunkter i de eksisterende takstolene noe - f.eks. fire skruer som du har tenkt pluss to stk gjennomgående bolt med skive og mutter.
Fire graders helling er i minste laget. Det krever nok en spesialplate (under renna) for at takvannet ikke skal kunne presse seg bakveien.
Jo alternativet er å gå ned i skyvepartistørrelse på høyden for å bedre på det eller opp på taket. Begge alternativene er ikke noe moro.
Bra tips med plåt.
Enig. Takstolen får ingen økt last på noe kritisk sted. Det er hvordan veggen kan ta opp den økte lasten og der bør det være god margin.S Spikrätaren skrev:Det kommer bli god holdfasthet. Kan jo øke antallet festepunkter i de eksisterende takstolene noe - f.eks. fire skruer som du tenkt pluss to stk gjennomgående bolt med skive og mutter.
Fire graders helling er i minste laget. Det krever nok en spesialplate (under rennen) for at takvannet ikke skal kunne trykke tilbakeveien.
Det blir vel rundt 7,5 kN i hver takstolsposisjon.
Blir det sinnssykt mye snø kan man jo måke
Sist redigert:
Utmerket, da fortsetter jeg å skissere videre.Ulltand skrev:
Men tenker jeg ikke rett at takbjelken skal gå helt inn til veggen?


