Tenkte male om rekkverket på terrassen over vår veranda. Det endte med at jeg tok ned alt og planlegger å bygge et nytt da det var gjennombrudd på mange steder. Min plan var å la de to stolpene stå igjen og bare gjøre om alt annet, men den ene stolpen løsnet. Jeg trodde at stolpen satt fast i konstruksjonen, men den var limt eller lignende over takpappen.
Er det normalt så man gjør? Selve konstruksjonen føltes relativt stabil tidligere, og det er jo bra å ikke måtte lage hull i takpappen med tanke på fuktproblematikk.
Hvordan synes dere nå at jeg skal erstatte de begge stolpene? Det går jo an å kjøpe stolpesko som man skruer fast. Bør jeg kjøpe det og prøve å tette skruehullene, eller lage en konstruksjon lik den som satt der tidligere hvor stolpene limes/tjæres fast?
Bilde av gjenværende stolpe og stedet der den som løsnet sto.
Er det normalt så man gjør? Selve konstruksjonen føltes relativt stabil tidligere, og det er jo bra å ikke måtte lage hull i takpappen med tanke på fuktproblematikk.
Hvordan synes dere nå at jeg skal erstatte de begge stolpene? Det går jo an å kjøpe stolpesko som man skruer fast. Bør jeg kjøpe det og prøve å tette skruehullene, eller lage en konstruksjon lik den som satt der tidligere hvor stolpene limes/tjæres fast?
Bilde av gjenværende stolpe og stedet der den som løsnet sto.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er ikke helt uvanlig at balkongrekkverk i stål bare er festet i husfasaden og deretter står løst oppå balkongens tettesjikt. Skal man gjøre noe lignende i tre kreves en helt annen sikkerhet.
Ok. Ja egentlig så blir det jo stadig siden rekkverket også fester seg i ytterveggen så det kan jo ikke bevege seg bort fra huset. Muligens i sidelengs da. Men synes det er litt tvilsomt likevel å bare lime kanskje.
Klikk her for å svare