Gaaaahhh!!
Blir sprø av at jeg ikke kan ta egne beslutninger...
Holder på å bygge et uterom med et vanlig saltak. Tvil nå litt på hvordan jeg skal montere takstolen mot limtrebjelkene. Ikke kanskje de beste bildene dessverre. Takvinkelen er slakere i virkeligheten. Men prinsippene stemmer. ;-)
Var først inne på alternativ 1. Å sage ut i takstolene slik at de går mer ned på siden av limtrebjelkene. Men ikke helt. Taket skal isoleres. Så tanken her var å etterlate noen cm over bjelkene til luftspalte. Og sette en regel under takstolene som limes/skrus fast og som de deretter hviler på. Dette alternativet var kanskje mest av estetiske grunner. At takfoten da blir noe lavere i forhold til limtrebjelken. Og en eller annen uforklarlig tanke om at det skulle bli enklere når taket skal isoleres. Takstolene er vanlige 170x45 reglar.
Trodde først at det likevel må være enklere å la takstolene hvile på toppen av limtrebjelkene i stedet i henhold til alternativ 2. Og bare sage ut litt i takstolene så de ligger flatt på limtrebjelken. Taket blir marginalt høyere. Alternativet bør kanskje kompletteres med en regel som limes/skrus mot limtrebjelkene som ekstra støtte til takstolene likt alt 1.
Har sett at begge alternativene brukes. Finnes det noe konstruksjonsmessig som kan lede meg mot en beslutning....
Eller er det bare smak og behag..
Et prinsipielt holdt svar uten å vite noen detaljer. Skal konstruksjonen være synlig bør den være så enkel som mulig. Man bør alltid unngå å hakke ut bjelker for mye. I en konstruksjon med mønebjelke kan tverrkreftene ved møne- respektive sidebjelker dessuten bli høye, noe som krever ordentlig med materiale hos takbjelkene. Dette samlet gjør at jeg foretrekker alternativ 2.
Et prinsipielt holdt svar uten å vite noen detaljer. Skal konstruksjonen være synlig bør den være så enkel som mulig. Man bør alltid unngå å hakke ut bjelker for mye. I en konstruksjon med mønebjelke kan skjærkreftene ved møne- respektive sidebjelker dessuten bli høye, noe som krever rikelig med materiale hos takbjelkene. Dette samlet gjør at jeg foretrekker alternativ 2.
Jaa. Hvorfor komplisere når man kan gjøre det enkelt. Enklere i alle fall... Takk. Du har fått mine tanker på rett kjøl igjen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.