Hei

Jeg har gravd ned stolpesko med senteravstand 2,5 m og skal sette opp 95*95 stolper og så felle inn en hammarband 220*45 mm tenkte jeg.
Holder det å sette takstolene med senteravstand 1,2 m? Altså midt mellom stolpene?

Hvordan gjør man ellers?

Takknemlig for hjelp.

Hvor stort er taket?
Takvinkel?
Taktekking?

spennvidde 4 meter og 12,5 meter lang
ca 20 grader
plate

Det finnes to måter å løse dette på, enten en ekstra taksperre på 600 mm sånn at du kommer i fase med stolpene.
Men, hvorfor velge 95x95 på cc 1200 mm, er det ikke en mye bedre løsning å bruke 95x45 på cc 600 så får du taksperrene over en stolpe. Blir jo også betydelig enklere om du skal ha platebekledning innvendig direkte på de stående stenderne.

Det høres ut som en carport eller bod, da holder det å sette takstolen midt imellom, men det kan bli litt nedbøyning ved full last.
Er det bolighus og det skal inn et vindu imellom, hadde jeg byttet bjelken til en limtrebjelke i stedet for å minimere nedbøyningen.

Det er bare å kjøre på ifølge meg, ditt største problem blir nok å hugge opp 100 m3 ved.

hehe...det blir faktisk bare 80m3 4*10 også ca 2meter høyt, den lille biten 2x2meter skal ikke være ved.
Men det blir nok slitsomt likevel =)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.