Hei!

Jeg er i startgropen med mitt gjerdebygg, som jeg har tenkt å feste oppå støttemuren som går rundt hele tomten vår. Enkelt tenkte jeg - det er jo i vater og stabilt osv.

Ca 10 stk fikk jeg med - Boret rett ned og satte betongplugg, festet med skive og skrue. Hadde vel flaks for nå er jeg ved en der skruen selvsagt ikke griper på grunn av hulrommet der bak.
Jeg trodde i min enfold at det var solide blokker.

Hva anbefales at jeg gjør? Jeg kan ikke direkte flytte stolpen, det vil se gal ut.

Bilder av muren og en stolpesko er vedlagt.

All hjelp settes stor pris på, akkurat nå føles det litt motvillig.

En person holder en metall stolpsko med flere hull, beregnet for feste til en vegg eller støtte, i en utendørs setting ved siden av planter.

Mur med metallplater festet på toppen, omgitt av jord og små planter.
Mur med klatreplanter på overflaten.

Du må nok hakke opp litt mer på toppen og fylle med en skvett betong, samt sette ned og rette opp stolpeskoen, så den sitter riktig.

K
Er det hult så fyll i? Så kan du feste skoen. Alternativet typ ankermasse, ettersom jeg tolker det som stolpesko som skal stå oppå muren?

Korrekt, stolpesko oppe på muren.

Det er ikke åpent på den måten, muren (som på bildene) har plate på og det er dessuten inni det er hul.

Kan man injisere med ankermasse eller noe lignende? Skal man så skru i det, eller kjøpe stolpesko med sveiset armeringsjern på og trykke ned i gojset i stedet?

Jeg er ikke VELDIG i humør til å rive opp alt for å fylle i med mer mørtel..

K
Hvordan har du tenkt at stolpeskoen skal være oppe på platen da? Du trenger neppe fylle hele muren, bare der du skal ha skruv for stolpeskoen.

Fant en bilde på når vi rev en annen del av muren - sånn ser det ut. Betongblokk revet fra mur, med forskjellige åpninger og ujevn overflate, plassert på gress.

Hva slags blokk er det? Jeg burde kunne fylle en slik "kanal" med ankermasse og presse ned en gjengestang der?

Betonghullstein er et navn på dem.

Ankermasse tror jeg du skal glemme å bruke, for det vil bli veldig dyrt da hullene rommer flere patroner avhengig av hvor du har boret i blokken.

En tube ankermasse forsvant uten at det ble fylt når jeg skulle feste en armeringsjern i betonghullstein. De 3 andre hullene prøvde jeg å fylle med lettflytende betong.

Hvordan har du festet stolpeskoene hittil? Boret gjennom metallplaten, eller har du løftet den bort?
Vil du at gjerdet skal være ordentlig stødig festet kan det være nødvendig å pigge opp der stolpeskoene skal være og fylle med betong som du kan skru i.

K
Lurer på det samme, hvordan har du egentlig tenkt at de skal sitte fast oppå platen eller skjærer du ut platen for stolpskoen? Og hva slags skrue/gjengestang har du tenkt å bruke?

K kniv skrev:
Lurer på det samme, hvordan har du tenkt egentlig at de skal sitte fast oppå platen eller skjærer du ut platen for stolpeskoen? Og hva slags skrue/gjengestang har du tenkt å bruke?
Hull gjennom platen der skruene er, og stolpeskoen sitter rett og slett oppe på platen.

Har festet de første med fransk skrue, 100 mm tror jeg det var

Jeg tror at du trenger å sjekke hvor godt stolpeskoene egentlig sitter før du fortsetter.

Fest en stolpe i en av de stolpeskoene du har skrudd fast og så rykker og drar du i stolpens topp i alle retninger.
Det er en risiko for at betonghullstenen sprekker når den utsettes for belastning i feil retning.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Jeg tror at du trenger å sjekke hvor godt stolpeskoene egentlig sitter før du fortsetter.

Fest en stolpe i en av de stolpeskoene du har skrudd fast og så rykker og drar du i stolpens topp i alle retninger.
Det er en risiko for at betonghullsteinen sprekker når den utsettes for belastning i feil retning.
Du har rett. Betongen sprekker ikke men skruene kan bli dratt/bøyet ut på flere av dem, med en 2m stolpe. Må tenke om hvordan jeg skal gjøre det. Vil ikke gi opp ideen men det trengs klart noe annet her.

Takk for hjelpen, det settes pris på!

Hvor vanskelig er det å fjerne den svarte dekklaten tror du?

Hvis den fjernes kan du pigge bort den øverste av betongen der stolpene skal være og fylle kamrene med betong. Da får du et bedre grunnlag for å feste stolpeskoene i.

Alternativt å feste stolpene i bakken på jordsiden av støttemuren, om den bakken er din vil si.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hvor vanskelig er det å fjerne den svarte dekkplaten tror du?

Hvis den fjernes kan du pigge bort det øverste av betongen der stolpene skal være og fylle kamrene med betong. Da får du en bedre grunn å feste stolpeskoene i.

Alternativt å feste stolpene i bakken på jordsiden av støttemuren, hvis den bakken er din altså.
Den er spikret, ganske vanskelig å få bort uten å bøye platen overalt. Det er kanskje 70m eller så, så det kommer jeg til å unngå. Skal teste med ankermassa og silplugg i dag!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.