Det skal bygges en farstukvist og de to bakre stolpene som skal bære opp både tak og gulv skal henge på veggen. Det går ikke an å la dem hvile på bakken, da steinfoten stikker ut passe klumpete og ujevnt utenfor fasaden. Det går nok an å stagge opp på en eller annen måte, men hvis det går an å henge de bakre stolpene på veggen mens de fremre hviler på to hugget granittstolper som stikker opp av steinleggingen, blir det nok ganske pent.

Så til mitt spørsmål. Stolpene er 10*15 cm med den lange siden ut fra veggen. Hvis ingen kommer på noe smartere så tenkte jeg rett og slett å skru i skruer gjennom 15 cm stolpe, noen cm trepanel, luftspalte, fiberskive og litt annet for så å feste ordentlig i tømmerstokken. For at stolpen ikke skal "sekkes" men sitte fast, antar jeg at skruene trenger å sitte dypt i tømmeret, og da trengs solide skruer på rundt 30 cm.

Tenker jeg riktig, og hvilke skruer i så fall? Første forsøk på googling ga disse https://www.proffsmagasinet.se/mask...rrseal-tx40-traskruv-80x300mm-50-pack-1530073 Kan de funke? Dyre var de i alle fall.

Hep Hep skrev:
Det skal bygges en farstutrapp, og de to bakre stolpene som skal bære opp både tak og gulv skal henges på veggen. Det går ikke an å la dem hvile på bakken, da steinfoten stikker ut lagom knudrete og ujevnt utenfor fasaden. Det går nok an å avstive på noen måte, men om det går an å henge de bakre stolpene på veggen mens de fremre hviler på to hugde granittstolper som stikker opp av steinlegningen blir det nok riktig pen.

Så til mitt spørsmål. Stolpene er 10*15 cm med den lange siden ut fra veggen. Om ingen kommer på noe smartere så tenkte jeg helt enkelt å dra i skruer gjennom 15 cm stolpe, noen cm trepanel, luftlag, fibertavle og litt annet for deretter å feste ordentlig i tømmerstammen. For å ikke stolpen skal "sekkes" uten å sitte igjen, gjetter jeg at skruene trenger å sitte dypt i tømmeret og da trengs det robuste skruer på rundt 30 cm.

Tenker jeg riktig og hvilke skruer i så fall? Første forsøk på googling ga disse [lenke] Kan de fungere? Dyre var de i alle fall.
Du kan jo bore i stolpen du skal skru fast, lar du 5 cm sitte, vil stolpen sitte veldig godt, og du kan nøye deg med Biltemas 6x200mm art 87-6291 50stk for 159kr.

Bra tenkt. Jeg hadde planlagt å bore for å plugge igjen hullene, da skruver ikke ser så bra ut på huset, men det går jo an å gjøre de hullene ganske dype.

Men tror du det holder å skru en bunt skruer, til tross for et ganske stort mellomrom uten bæreevne mellom stolpen og tømmeret?

Mellomrommet er ikke bra, da blir det et moment i skruen. Det skal være tre mot tre så det bare blir tverrkraft i skruen.

Du kan ikke haka ut for stenfoten slik at stolpene kan gå hele veien ned og få støtte der??

Hep Hep skrev:
Bra tenkt. Jeg hadde planlagt å bore for å plugge igjen hullene, da skruver ikke gjør seg så bra på huset, men det går jo an å gjøre de hullene ganske dype.

Men tror du det holder å dra i en bunt skruver, til tross for et ganske stort mellomrom uten fasthet mellom stolpe og tømmer?
Må du helt inn i tømmeret? Har du ikke noe bindingsverk bak panelet som går an å feste i?

Flere kloke spørsmål.

Gammel stenmursfot fra 1700-tallet ved siden av nyere belegningsstein og stolper, med gulmalte treplanker langs veggen.

Som det fremgår av bildet, er ikke grunnmuren utformet akkurat som man kunne håpe. Den er fra 1700-tallet, så jeg kan ikke lenger kjefte på bygningsarbeiderne. Jeg vurderte å forme stolpen etter steinene, men dels tror jeg det ville blitt stygt og dels ville den måtte stikke ut over 20 cm fra veggen for å nå bakken. Å sette stolpen et stykke fra veggen hadde vært en løsning, men dette huset har to fløyer med verandatak vi delvis kopierer utseendet på, og deres innvendige stolper sitter i veggen. Under gulvet ser deres annerledes ut, så stolpenes nederdel vises ikke der.

Helst vil jeg holde det så rent som mulig. Det vil si to bakre stolper i veggen og to fremre på steinene (som kommer fra et gammelt hus på gården og får hedersplassen) og tomt under med en åpen trapp foran.

Det finnes ingen ordentlig regelverk innenfor panelet, mer som en litt grovere lekter. Jeg vet at mellomrommet er dårlig, men dersom stolpen ligger i hele sin lengde tett inntil panelbordet og festes gjennom den og videre inn i minst 10 cm tømmer, føler jeg i min amatørforståelse at det burde fungere. Hvis ikke kan jeg jo sette inn en stor mengde skruer for å fordele kreftene. Taket over inngangen blir tre kvadratmeter tre og tegl og bæres av fire stolper. Vekten per stolpe (og skrue) burde være ganske moderat.

Du har jo låsekledningspanel. Du burde jo kunne plukke bort panelet der du skal ha stolpene og så klyve til en list i samme dimensjon som lekte i luftspalten og så smelle tilbake panelet og etter det montere stolpen din. Da får du jo tre hele veien og kan ta skruene ut av helvete så får du jo bare tverrkraft som witten skrev. Jeg hadde nok forsenket som fribygg skrev så kjørt på essve waf 10mm eller tilsvarende fra en annen leverandør. En slik skrue tåler omtrent 200kg i tverrretning så da trenger du jo ikke sette så mange. Men de koster jo en slant, men de pleier jo å selge enkeltstykker hos byggevarehandlene så da blir det kanskje ikke så dyrt hvis du trenger 6-8 stk?

• Liker
Huzzbutt
  • Laddar…
Sikkert klokt, men om jeg kommer med to fakta. Ett er at det er seks meter høy jævla panel og jeg er latterlig høydeskrekk. To er at jeg har råd til ganske mange skruer.

Spørsmålet er da hva du sier om jeg tredobler din mengde skruer og ikke rører panelen - vil det holde, eller får jeg dritten i hodet når første snøen kommer?

• Haha
Gårdsboende
  • Laddar…
Jeg hadde gjort de snekkerkirre skrevet.
Så trenger du vel ikke opp 6 m, men sage av panelet der du skal feste inn stolpene.
Hvordan du enn skrur så blir det bedre å felle inn bjelkene.

• Liker
Huzzbutt
  • Laddar…
Haha, okei ja da kan det bli litt problematisk å rive bort panelet. Hmm ja det kan sikkert holde men vet faktisk ikke. Problemet er nettopp det at det er en luftspalte bak så all vekt blir hengende i skruene. Men du kan jo ta et multiverktøy (typ fein) og sage av panelet typ 2m opp eller hvor høye stolpene nå blir. Og så plukke bort panelet, legge inn noe i luftspalten og så tilbake med panelet. Eller om du tar en 70mm hullsag og måler nøyaktig hvor sentrum for pelarene blir så borer du 3 hull, et nederst, midten og øverst. Så måler du hva du har fra tømmerstokken til utsiden av panelet. Og så kløyver du en regel til det målet kjører hullsagen gjennom den så du får 3 ferdige distanser. Så tar du din pelare gjør dem forsenket hullene drar skruene litt gjennom på med distansernes hull etter sentrum boren på skruene som stikker ut litt, løfter hele greia på plass og skrur fast. Ble litt langt kanskje, håper du forstod hvordan jeg mener.

• Liker
Huzzbutt og 1 annen
  • Laddar…
@Snickarkirre Jag tror jeg forstår. Bra tenkt, men jeg tror det kanskje ikke holder med 70mm-pucker hvis man vil ha det stabilt innover, da tømmeret jo er ganske ujevnt. Men hvis jeg finer ut en rektangel i stedet for pucken og gjør på samme måte, så burde det jo fungere.

Å felle inn hele stolpen vil jeg unngå. Dels fordi det er vanskelig å få passningen skikkelig tett og dels for å unngå alle måter å slippe inn vann inn i konstruksjonen. En smalere åpning enn stolpen bak den samme, burde ikke slippe inn noen mengder regn.

@JKrister Nå når jeg endelig har tatt til meg at franske treskruer er noe gammeldags som man skal unngå, så kommer du med nettopp det. Hva er det jeg har gått glipp av? Er det bare prisen, eller er de fortsatt bedre noen ganger?

Hep Hep skrev:
@Snickarkirre Jeg tror jeg forstår. Bra tenkt, men jeg tror det kanskje ikke holder med 70mm-pucker om man vil ha det stabilt innover, da tømmeret jo er ganske ujevnt. Men hvis jeg feiner ut en rektangel i stedet for pucken og gjør på samme måte, så burde det jo funke.

Å felle inn hele stolpen vil jeg unngå. Dels fordi det er vanskelig å få passformen virkelig tett og dels for å unngå alle måter å slippe inn vann inn i konstruksjonen. En smalere åpning enn stolpen bak den samme, burde ikke slippe inn noen mengder regn.

@JKrister Nå når jeg endelig har tatt til meg at franske treskruer er noe gammeldags som man skal unngå, så kommer du med nettopp det. Hva er det jeg har gått glipp av? Er det bare prisen, eller er de fortsatt bedre iblant?
Mer enn jeg vet. Så får nok si prisen. Synes også tverrsnittet på skruen spiller ganske stor rolle når det kommer til drag og tjuvhållfasthet. Men trolig billigere og dårligere stål så kjør på det du har lært deg.

• Liker
Hep
  • Laddar…
Okei ja da kan du sage opp rektangler i stedet, de funker jo enda bedre. (y) de spiller nok ingen rolle om du kjører med franskskrue eller typ en modell av waffers begge sitter jo noe djevelsk. Ja personlig synes jeg mer om waf-skruer for hodet er større på dem så du kan dra mye hardere uten at hodet dras for dypt og så hvis man ikke har en brutal maskin å dra med så må man nesten forbore for at det ikke skal gå skittungt for maskinen. Men så hvilken som holder best har jeg ingen anelse om.

• Liker
Hep
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.