Skal feste en stolpe (95x95) i en teglvegg (vanlig brun tegl), ganske nær et hjørne, med fire skruer (stolpen vil også festes i en plint i bakken og vil utgjøre en av tre stolper av et lite plank).
Skal jeg bore og plugge i teglsteinen eller i fugen, hva anbefales?
Vet ikke om teglsteinen er kompakt eller hul.
Skal jeg bore og plugge i teglsteinen eller i fugen, hva anbefales?
Vet ikke om teglsteinen er kompakt eller hul.
Huset er fra 64, så da blir det i stenen 
Noen tips for hvordan jeg måler hvor pluggen skal sitte? Dra skruen gjennom stolpen og markere hvor i teglsteinen den havner og deretter bore? Eller finnes det lettere måter?
Så en ting til, skruen kommer til å gå ca 6 cm inn i teglsteinen, hvor lang plugg trenger man?
Noen tips for hvordan jeg måler hvor pluggen skal sitte? Dra skruen gjennom stolpen og markere hvor i teglsteinen den havner og deretter bore? Eller finnes det lettere måter?
Så en ting til, skruen kommer til å gå ca 6 cm inn i teglsteinen, hvor lang plugg trenger man?
Jo absoluttmexitegel skrev:
Men skal jeg ha en 5, 6 eller 7 cm plugg? Altså kortere, like lang eller lengre enn hva skruen går inn i veggen?
Edit:
Kom til meg nå at du kanskje ikke svarte på mitt innlegg?
Sist redigert:
6 cm er i underkant, men funker nok for et lite plank. Skruen skal gå gjennom hele pluggen.
For å få hullene/pluggene på riktig sted kan du gjøre slik: 1) Forbor det øverste hullet gjennom stolpen så skruen din løper fritt. 2) Hold stolpen på plass og med et langt, smalt borr (eller spiker) markerer du hvor på teglverket du skal bore det øverste hullet. 3) Bor i teglverket, plugg i og fest stolpen. 4) Mål ut hvor du vil ha de andre hullene slik at de havner i stein, og forbor disse hullene i stolpen. 5) Lod inn stolpen og marker i teglverket. 6) Ta ned stolpen og bor de andre hullene, plugg og fest stolpen. Eventuelt trenger du skiver til skruehodet når du har forborret. Ofte brukes fransk skrue, eller fasadeplugg (da ligger pluggen gjennom stolpen).
For å få hullene/pluggene på riktig sted kan du gjøre slik: 1) Forbor det øverste hullet gjennom stolpen så skruen din løper fritt. 2) Hold stolpen på plass og med et langt, smalt borr (eller spiker) markerer du hvor på teglverket du skal bore det øverste hullet. 3) Bor i teglverket, plugg i og fest stolpen. 4) Mål ut hvor du vil ha de andre hullene slik at de havner i stein, og forbor disse hullene i stolpen. 5) Lod inn stolpen og marker i teglverket. 6) Ta ned stolpen og bor de andre hullene, plugg og fest stolpen. Eventuelt trenger du skiver til skruehodet når du har forborret. Ofte brukes fransk skrue, eller fasadeplugg (da ligger pluggen gjennom stolpen).
Utførlig og bra!sulfobus skrev:6 cm er i underkant, men funker nok for et lite plank. Skruen skal gå gjennom hele pluggen.
For å få hullene/pluggerne på riktig sted kan du gjøre slik: 1) Forbor det øverste hullet gjennom stolpen så skruen løper fritt. 2) Hold stolpen på plass, og med et langt, smalt bor (eller spiker) markerer du hvor på teglet du skal bore det øverste hullet. 3) Bor i teglet, i med plugg og fest stolpen. 4) Mål ut hvor du vil ha de andre hullene slik at de havner i stein, og forbor disse hullene i stolpen. 5) Lodd inn stolpen og marker i teglet. 6) Ta ned stolpen og bor de andre hullene, plugg og fest stolpen. Eventuelt trenger du skiver for skruehodet når du har forborret. Ofte brukes franskskrue, eller fasadeplugg (da ligger pluggen gjennom stolpen).
Etter tips fra "mexitegel" går jeg nok for fasadeplugg, så slipper man å ta ned stolpen, bare å fikse et langt betongbor, bore og skru fast.
Nytt spørsmål :x
Ettersom stolpen skal sitte nær et hjørne har jeg to valg, bore plugge og skru i kortsiden av teglsteinen eller i langsiden, hva er best? Eller spiller det ingen rolle?
Risikerer man ikke å sprekke teglsteinen hvis man går i kortsiden?
Ettersom stolpen skal sitte nær et hjørne har jeg to valg, bore plugge og skru i kortsiden av teglsteinen eller i langsiden, hva er best? Eller spiller det ingen rolle?
Risikerer man ikke å sprekke teglsteinen hvis man går i kortsiden?
Fant løse 160 fasadeplugger på Byggmax, kanskje ikke beste kvaliteten men det får duge for mitt formål. Må forsenke dem 20 mm i stolpen så blir det nok bra.
Ingen som vet hva som blir best angående innfesting? Borre i langsiden eller kortsiden på teglsteinen?
Ingen som vet hva som blir best angående innfesting? Borre i langsiden eller kortsiden på teglsteinen?
Stolpen havner akkurat ved et hjørne, og planket blir som en forlengelse av fasaden, men da borer jeg og fester i langsiden på teglet!Pysslarn skrev: