5.307 lest ·
11 svar
5k lest
11 svar
Feste spiraltrapp i betonggulv med gulvvarmesløyfer?
Hei!
Jeg tenkte å installere en spiraltrapp opp til et loft og har aldri gjort dette før. Som så mye annet.
Gulvet er akkurat nå rå betong (har ikke lagt innendørsgulv ennå) med vannbærende gulvvarmeslanger i.
Kan noen gi meg råd om hvordan jeg fester spindelen (altså midtstangen) i gulvet uten å måtte bruke lange bolter som kan ødelegge gulvvarmeslangene?
Lurer byggersken
p.s. å hyre noen andre for jobben er ikke et alternativ. Har jeg bygd et helt hus burde jeg vel klare å sette opp en trapp.
Jeg tenkte å installere en spiraltrapp opp til et loft og har aldri gjort dette før. Som så mye annet.
Gulvet er akkurat nå rå betong (har ikke lagt innendørsgulv ennå) med vannbærende gulvvarmeslanger i.
Kan noen gi meg råd om hvordan jeg fester spindelen (altså midtstangen) i gulvet uten å måtte bruke lange bolter som kan ødelegge gulvvarmeslangene?
Lurer byggersken
p.s. å hyre noen andre for jobben er ikke et alternativ. Har jeg bygd et helt hus burde jeg vel klare å sette opp en trapp.
Jeg forstår ut fra ditt svar at spørsmålet mitt var altfor kortfattet. Ja, et varmekamera er et alternativ jeg ikke hadde tenkt på.
Men hvor lange bolter trenger jeg, og hva skal jeg tenke på når jeg drar i dem (jeg har virkelig aldri gjort dette)? Hva taler imot å feste i en støpt klakk? Hvor høy ville i så fall en klakk trenge å være? Hva skulle jeg i så fall trenge å tenke på når jeg armerer den - hvordan går kreftene fra spindelen; så betongen ikke sprekker? Eller ville det være bedre (og kanskje vakrere) å mure en klakk?
Men hvor lange bolter trenger jeg, og hva skal jeg tenke på når jeg drar i dem (jeg har virkelig aldri gjort dette)? Hva taler imot å feste i en støpt klakk? Hvor høy ville i så fall en klakk trenge å være? Hva skulle jeg i så fall trenge å tenke på når jeg armerer den - hvordan går kreftene fra spindelen; så betongen ikke sprekker? Eller ville det være bedre (og kanskje vakrere) å mure en klakk?
Om du ikke vet hvor slyngene går, kan du ikke gjøre noen inngrep i gulvet, da blir det å støpe en kloss, men å få den til å sitte er jo litt tvilsomt. Jeg ville lokalisert slyngene og så kjørt kanskje 70mm betongekspansjonsbolt.
Trenger du å feste den pga sideveis krefter?
Ellers er det vel trappens tyngde som belaster gulvet.
Holder det ikke med å sette den i passende sterkt lim for å unngå hulltaking?
Hvis du må armere eller bore for bolt er vel det like ille - du kan risikere skade på varmeslyngen.
Ellers er jeg enig med Stefan, et varmekamera kan lokalisere slyngene, men det kan jo vise seg at en slynge går akkurat der du trenger en bolt. Hva gjør du da? Da funker kanskje limalternativet.
Ellers er det vel trappens tyngde som belaster gulvet.
Holder det ikke med å sette den i passende sterkt lim for å unngå hulltaking?
Hvis du må armere eller bore for bolt er vel det like ille - du kan risikere skade på varmeslyngen.
Ellers er jeg enig med Stefan, et varmekamera kan lokalisere slyngene, men det kan jo vise seg at en slynge går akkurat der du trenger en bolt. Hva gjør du da? Da funker kanskje limalternativet.
Det er sikkert ingen spesielt store krefter i spindelen, man kunne til og med kanskje lime den hvis anleggsflaten er rimelig stor. Trappprodusenten har sikkert anbefalinger.
Ellers borer man hull (100 mm dypt er mer enn nok) og setter i ekspansjonsbolter, skiver og pene kuppelmutre. Alternativt kan man bruke vanlig gjengestang som festes i hullene med kjemianker.
Edit: Roland slo meg.
Ellers borer man hull (100 mm dypt er mer enn nok) og setter i ekspansjonsbolter, skiver og pene kuppelmutre. Alternativt kan man bruke vanlig gjengestang som festes i hullene med kjemianker.
Edit: Roland slo meg.
Hvordan ser foten på edderkoppen ut?
Om... dvs om man ikke vil bore, kan man ikke stille trappen på en metallplate som limes fast?
Kraften bør vel gå rett ned og trappen er forankret oppe?
obs, tenker høyt ; )
ellers er varmekamera et smidig alt for å lokalisere slyngene. Betongplate er litt mer utfordrende enn i trebjelkelag avhengig av hvor tett slangen ligger samt overfladiskheten i betongen etc ( varmespredningen ) men hvis du leier et kamera så kjøl ned rommet og maks på gulvvarmen så skal du nok få et godt resultat.
Kraften bør vel gå rett ned og trappen er forankret oppe?
obs, tenker høyt ; )
ellers er varmekamera et smidig alt for å lokalisere slyngene. Betongplate er litt mer utfordrende enn i trebjelkelag avhengig av hvor tett slangen ligger samt overfladiskheten i betongen etc ( varmespredningen ) men hvis du leier et kamera så kjøl ned rommet og maks på gulvvarmen så skal du nok få et godt resultat.
Men tusen takk alle sammen! Jeg vet ikke hvordan spindelen ser ut, har ikke kjøpt trappen ennå, men er bare i planleggingsstadiet. Nå har jeg i hvert fall litt mer kunnskap og ideer å gå videre med. Etter hvert kommer rapport om hvordan det gikk på byggbloggen (se lenken under meldingen). Skal bare oppdatere den.... noe som pleier å ta en helv... eeehhh.... litt lang tid.
Men det høres jo ut som at det er mulig, og at jeg slipper å snekre en lang trapp som tar opp en fjerdedel av rommet.
Men det høres jo ut som at det er mulig, og at jeg slipper å snekre en lang trapp som tar opp en fjerdedel av rommet.
En viss oppfatning om hvordan spindelen monteres kan du få i denne filmen. (Reklame riktignok, men likevel
)
En skrue i bunnen og en justerbar sko er tilstrekkelig i dette tilfellet.
En skrue i bunnen og en justerbar sko er tilstrekkelig i dette tilfellet.
Sist redigert:
Ja, spørsmålet handler jo helt om hvilke krefter innfestingen skal håndtere. Handler det primært om at det ikke skal "skli til siden" så kan en løsning med lim fungere. Det gjelder bare å ha riktig type lim (jeg gjetter at man bør ha et som er litt fleksibelt).
Det er jo helt strålende! Reklame er bra.
Har til og med vurdert å ha akkurat den der Weland-trappen, det kunne vært litt kult (om jeg legger på tre på trinnene...) om jeg lakk den i en eller annen farge... hm... lys teglrød hammarlakk?
Klikk her for å svare