Skal feste et rekkverk i dette gulvet:
Tretrapp med parkettgulv og en treplate på toppen forberedt for rekkverk, ved siden av en vegglampe og et takvindu. Grå murflate med synlige murstein og spor av slitasje. Overflaten har ujevne skjøter og moderate fargeforskjeller mellom steinene. Grov overflate av porøs stein med sprekker, klar for installasjon av rekkverk.

Siden steinen ikke er massiv, så vil det jo ikke gå an å bare plugge og sette med skruer.
Tenker da noe i stil med å bore bort tregulvet 2 cm i diameter ca slik at det ikke er i veien.
Borer ned i steinen litt halv romslig og fyller med kjemisk anker.
Trykker på plass gjengestenger og setter rekkverket slik at alle virkelig kommer på riktig plass. Derfor jeg tenker meg litt romslig hull også slik at det finnes litt justeringsmulighet.

Bra plan?
Noen som kan anbefale et kjemisk anker, eller advare mot noe?
Hvor lang tid pleier det å ta før disse herder?
Må rekke å sette på plass 6 gjengestenger og få rekkverket på plass nemlig.

Det finnes hylser å stoppe i når det er porøse steiner, herdetiden avhenger i stor grad av hvor varmt det er. Men forbereder man alt så pleier det å funke. Har ikke funnet noe som er dårligere enn annet

Må du rekke å få dit alle 6 på én gang? De fleste kjemankere herder raskt som faen. Hadde det funket å ta én og én? Typ lage en mal som er på eksakt riktig avstand og så fylle et hull og få dit gjengestangen på akkurat riktig sted før du tar neste? Fyller du alle 6 og det begynner å klusse et sted kan det bli svett å rekke det før det begynner å herde fra deg.

S Snickarkirre skrev:
Må du rekke å få alle 6 på en gang? De fleste kjemiske ankere herder fort som bare det. Hadde det funket å ta en om gangen? Type lage en mal som er på eksakt riktig avstand og så fylle et hull og få dit gjengestangen på akkurat riktig sted og så ta neste? Fyller du alle 6 og de begynner å tulle noe sted, kan det bli svett å rekke det før de begynner å brenne for deg.
Det er en lang "planke" som skal festes. Men burde gå å dele det opp. Sette noen, vente til det herdet og løfte av og begynne på nytt. Synes det står ca fem minutter på de jeg har sett på, så kan bli vanskelig å få alle på en gang.

Skulle tro at du kan trykke ut litt masse med jevne mellomrom så funker det, den blandes i pipen så innholdet i tuben herder ikke. Ellers får du kjøpe flere piper og ofre etter hvert

Jeg har testet de fleste forskjellige merkene og variantene av kjemisk anker på markedet, og alle er ganske like i sin oppførsel. Men som hjemmegjører er det vel enklest å handle typ eesve eller fischer på byggbutikken.

Jeg vil tippe på at du vil ha 5 minutter til å justere, og så har det herdet på ca. 60 minutter.

Fremgangsmåten blir som følger, bor hullene dine gjerne med rekkverket som mal, så du vet at hullene blir på riktig sted. Alternativt kan du måle skikkelig nøyaktig, husk alltid å ha en økende målekjede, dvs. fra start til slutt, ikke måle cc mellom hullene da det raskt kan bli feil.

Bor hullene dine så rett du kan, en lang bor er lettere å lodde med synet enn en kort. Gjør det ikke vanskeligere enn det er.

Deretter skal du blåse ut hullene med pumpe og børste hullene med rundbørste.

Så skal du i med en hylse siden du ikke har solide steiner.

Nå er du klar for kjemikalieanlegget. Man «vasker» alltid den første pumpen, da det første som kommer ut ikke er riktig blandet. Du ser hvordan fargen endrer seg når den er riktig blandet.

Fyll fra bunnen og 2/3 deler opp. Så presser du ned den kappede gjengestangen med en roterende bevegelse. Det skal tyte opp litt masse for korrekt montering. Massene som kommer opp lar du herde før du slår det bort, ellers blir det bare klissete.

Når stangen er i bunnen, justerer du den slik at den står rett.

Så gjentar du dette på alle stengene dine.

Når massen har herdet, slår du bort det som har trengt opp.
Ettersom du har brukt rekkverket som mal, er hullbildet korrekt, men hvis noen stenger peker skjevt, tar du bare et rør og bøyer stangen slik den blir rett.

Det bør ikke være noen større problemer, så lenge man er nøye med merkingen eller bruker det som skal monteres som boremal.
Noen ganger har vi laget boremaler hvis vi skal bore mye av samme hullbilder. Så hvis du ikke kan bruke rekkverket, kan du lage en boremal av osb eller lignende.

Vanligvis når man bruker kjemisk anker, borer man 2 størrelser større enn stangen opp til m16. For m20 og større blir det 4 størrelser større. Men siden du skal ha hylse, må du sjekke med produsenten om hullstørrelse og hvilken hylse til gjengestangen din.

Jeg ville nok mest sannsynlig bare brukt en forankringsdybde på ca. 100 mm.

• Liker
Snickarkirre
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Jeg har testet de fleste forskjellige merkene og variantene av kjemisk anker på markedet, og alle er ganske like i oppførselen. Men som hjemmefikser er det vel enklest å handle typ eesve eller fischer på byggbutikken.

Jeg vil tippe at du vil ha omtrent 5 minutter på å rette inn, og så har det herdet på ca 60 minutter.

Men fremgangsmåten blir som følger, bor hullene dine gjerne med rekkverket som mal så du vet at hullene blir på riktig sted. Alternativt at du måler veldig nøye, ha alltid en økende målekjede dvs fra start til slutt, ikke måle cc mellom hullene da kan det raskt bli feil.

Borr hullene dine så rett du kan, et langt bor er lettere å lodde med synet enn et kort. Ikke gjør det komplisert.

Så skal du blåse ut hullene med pumpe samt børste hullene med rundbørste.

Så skal du i med en hylse siden du ikke har solide steiner.

Nå er man klar for kjemisk anker-massen. Man "vasker" alltid den første pumpen da det første som kommer ut ikke er korrekt blandet. Man ser hvordan fargen endrer seg når det er korrekt blandet.

Fyll fra bunnen og 2/3 oppover, så trykker du ned din kappede gjengestang med en roterende bevegelse. Det skal trenge opp litt masse for korrekt montering. Massen som kommer opp, lar du herde før du slår bort det, blir bare klissete ellers.

Når stangen er i bunn så korrigerer du den så den står rett.

Så gjentar du dette på alle stengene dine.

Når så massen har herdet, slår du bort det som har trengt opp.
Siden du har hatt rekkverket som mal, er hullbildet korrekt, men om noen stang peker skjevt så tar du bare et rør og bøyer stangen så den blir rett.

Det skal ikke være noen større problemer, bare man er nøye med utmerking eller bruker det som skal monteres som bormal.
Noen ganger har vi laget borrmall hvis vi skal bore mye av samme hullbilde. Så kan du ikke bruke rekkverket, kan du lage en borrmall av osb eller lignende.

Vanligvis når man kjemisk anker, borer man 2 størrelser større enn stangen opp til m16 m20, og større så blir det 4 størrelser større. Men siden du skal ha hylse, må du sjekke med produsenten om hullstørrelse og hvilken hylse til din gjengestang.

Jeg ville mest sannsynlig bare kjøre en settedybde på ca 100mm.
Perfekt, stor takk for det.
Blir så jeg kommer til å gjøre.

Dessverre gikk det i vasken å gjøre det i dag, da jeg nå oppdaget at jeg ikke har fått med noen bormal som skal brukes til sidestolpene fra rekkverksprodusenten.

Blodsoppen
M Mortsken skrev:
Perfekt, stort takk for det.
Blir så jeg kommer til å gjøre.

Dessverre gikk det ikke å gjøre det i dag, da jeg nå oppdaget at jeg ikke fikk med noen boremal som skal brukes til sidestolpene fra rekkverksprodusenten.
Jeg har brukt Biltemas kjemianker flere ganger. Billig og funker like bra som mange dyrere merker.

Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Jeg har brukt Biltemas kjemiske anker flere ganger. Billig og funker like bra som mange dyrere merker.
Fundert på det også.
Er jo bare et rekkverk, så det skal ikke utsettes for så store krefter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.