Hei,
Vi renoverer trappen og får ikke bort festet til rekkverket. Er det noen som vet om det er en eneste skrue på denne typen eldre feste som skal vris, eller er det flere skruer under den runde skiven? Vi kan snurre skiven, men den løsner ikke. Når vi prøver å vri hele festet sitter den som fjell. Våger ikke ta i for mye dersom det skulle være flere skruer under skiven som skal løsnes. Risiko for at perlesponten går i stykker.
Vet noen hvordan disse festene virker?

• Metallfeste for en ledestang på panelvegg, delvis skadet maling og gips rundt festet, pågående renovering av trapp.
Sist redigert:
Haha elsker at du klarte å laste opp 3 filmer på en leketøysfisk

Test vrid festet, det hadde jeg gjort!

• Liker
  • Haha
Saband og 2 andre
  • Laddar…
P
Saband Saband skrev:
Hei,
Vi renoverer trappen og får ikke fjernet festet til rekkverket. Er det noen som vet om det er en eneste skrue på denne typen eldre feste som skal vris, eller er det flere skruer under den runde platen? Vi kan snurre platen, men den løsner ikke. Når vi prøver å vri hele festet, sitter det som fjellet. Tør ikke bruke for mye kraft hvis det skulle være flere skruer under platen som skal løsnes. Risiko for at perlestaffpanelet går i stykker. Vet noen hvordan disse festene fungerer?
Trist at noen har satt masonite oppå fin perlestaff...

• Liker
Saband
  • Laddar…
Den sitter med en stor skrue i midten så prøv å ta i alt du kan. Går ikke det så må du bruke verktøy.

• Liker
Saband
  • Laddar…
Saband Saband skrev:
Hei,
Vi pusser opp trappen og får ikke løsnet festet til rekkverket. Er det noen som vet om det er en eneste skrue på denne typen eldre feste som skal vris, eller er det flere skruer under den runde platen? Vi kan snurre platen men den løsner ikke. Når vi prøver å vri hele festet sitter den som fjell. Våger ikke ta i for mye hvis det nå skulle være flere skruer under platen som skal løsnes. Risiko for at perlesponten blir ødelagt.
Vet noen hvordan disse festene fungerer?
Det kan være en skarvskrue som festet sitter med. Sånne satt vår rekkverk med.
Skarvskruv med dobbel gjenget spiss, brukes for å feste ledestangfeste til vegg og ledestang.
Den ene enden skrus i rekkverksfestet, den andre i veggen. Prøv å vri festet mot klokken, enten løsner festet fra skruen eller så løsner skruen fra veggen.

Sist redigert:
  • Liker
Saband
  • Laddar…
O Oxid skrev:
Haha elsker at du klarte å laste opp 3 filmer på en leketøysfisk

Test vri festet, det hadde jeg gjort!
Ja, det var litt svett en stund der før jeg fikk bort fisk-filmene Vet ikke hvordan det ble slik, ha ha
Takk for svaret med festet, vi prøver å vri da.

P Pappa1986 skrev:
Den sitter med en stor skrue i midten så forsøk å ta i alt du kan. Går ikke det så får du bruke verktøy
Takk! Vi får prøve igjen.

Keiller Keiller skrev:
Det kan vara en skarvskruv som fester sitter med. Sånne satt vår håndløper med.
[bilde]
Ene enden skrues i håndløperfester, den andre i veggen. Prøv å vri festet moturs, enten løsner festet fra skruen eller så løsner skruen fra veggen.
Takk! Vi tester det. :)

P Peter787 skrev:
Trist at noen har satt masonit oppå fin perlespont...
Ja, huset er fra 1910 og over masoniten masse lag tapet.

Saband Saband skrev:
Takk! Vi tester det. :)
Gjør det. Finnes også skruer med andre gjenger enn den jeg viste bilde på men funksjonen er den samme. Bare å vri.

• Liker
Saband
  • Laddar…
Saband Saband skrev:
Hei,
Vi renoverer trappen og får ikke løsnet festet til rekkverket. Er det noen som vet om det er én enkelt skrue på denne typen eldre feste som skal vris, eller er det flere skruer under den runde platen? Vi kan snurre platen, men den løsner ikke. Når vi prøver å vri hele festet, sitter det som fjell. Tør ikke ta i for mye om det nå skulle være flere skruer under platen som skal løsnes. Risiko for at perlesponten går i stykker.
Vet noen hvordan disse festene fungerer?
P Pappa1986 skrev:
Den sitter med en stor skrue i midten, så prøv å ta i alt du kan. Går ikke det, så må du bruke verktøy

Statusoppdatering: det viste seg at det gikk an å skru bort den øverste delen, dra bort røret, platen, og så var det fire skruer. :)

• Hånd skruer bort dørhåndtak fra en treplate som har blitt skadet, med synlige skruer og deler av håndtaket fjernet.
  • Liker
Pappa1986 og 2 andre
  • Laddar…
Saband Saband skrev:
Statusoppdatering: det viste seg at det var mulig å skru av den øverste delen, dra bort røret, skiven og deretter var det fire skruer. :)
Det festet, det firkantede som skrus i veggen kjenner jeg igjen. Sitter like i morsans hus bygget 1912. Den runde dekkbiten kjenner jeg dog ikke igjen.

• Liker
Saband
  • Laddar…
Saband Saband skrev:
Statusoppdatering: det viste seg at det gikk an å skru av den øverste delen, dra av røret, skiven og deretter var det fire skruer. :)
Da tok jeg feil :D jeg trodde du skulle ha noe lignende feste som jeg kjempet med i min trapp. Men huset mitt er litt nyere (1914) ;)

Gøy at det løste seg!

• Liker
Saband
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Da tok jeg feil :D jeg trodde du skulle ha noe lignende feste som jeg kjempet med i min trapp. Men huset mitt er litt nyere (1914) ;)

Gøy at det løste seg!
:)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.