Er litt usikker på hvordan man på tryggeste måte henger opp romerske ringer i taket. Bor i et 2-etasjes hus og tenkte å henge opp ringene i et rom i første etasje som har 60 cm gipsplater. Tenkte at jeg først skal montere en 45x145x800 mm treplate over 3 stk bjelker, og deretter montere festene (x-mounts som er 12 cm i diameter) til ringene på denne treplaten slik at vekten avlastes. Treplaten tenkte jeg å feste med 8x100 mm franske treskruer (2 skruer på hver bjelke), og til festene tenkte jeg å bruke 8x40 mm franske treskruer. Blir disse skruene for store?

Prøvde å bruke en bjelkesøker for å lokalisere bjelkene og det ser ut som at det er 30 cm mellom hver bjelke, men er usikker på dette. Det ser imidlertid ut som at det sitter to bjelker rett ved siden av hverandre, for når jeg måler der bjelkesøkeren begynner å pipe fra venstre og høyre blir det ca 10 cm.

Ville sette pris på tips på hvordan man skal gjøre det.

Hei og velkommen til byggahus!

Jeg ville forsøke å feste i mellomgulvet som normalt sitter med 600 mm senteravstand, finner du lektere på cc 300 er det sannsynligvis bare 28*70 glespanel som har til oppgave å bære gipsen.

• Liker
teacup
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hei og velkommen til byggahus!

Jeg ville prøve å feste i mellomgulvet som normalt sitter med 600 mm senteravstand. Hvis du finner bjelker på cc 300 er det sannsynligvis bare 28*70 glespanel som har til oppgave å bære gipsen.
Hva pleier dimensjonene på mellomgulvet å være? Og kan man lokalisere dette med en bjelkesøker også, da jeg antar at glespanelene sitter på mellomgulvet? Eller finnes det et lag mellom glespanelene og mellomgulvet også?

T teacup skrev:
Hva pleier dimensjonene på mellombjelkelaget å være?
45*195 eller 45*220

• Liker
teacup
  • Laddar…
F fribygg skrev:
45*195 eller 45*220
Da får jeg forsøke å finne bjelkelaget med en bjelkesøker. Hvordan kan man være sikker på at det er bjelkelaget man har truffet og ikke en spredt panel/noe annet?

Tror du typen og størrelsen på skruene blir bra (fransk treskrue, 8 mm) eller er de for store?

Tenkte også å sette opp en pull-up bar på veggen, men der tenkte jeg å montere den direkte på bjelkene i stedet for en treplate. Holder 8x40 mm franske treskruer der også? Tror at bjelkene i veggen skal være minst 45x95 mm med 60 cm cc?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.