Nei, mønekammen må hvile på to bjelkeender for å få tilstrekkelig stor bæreevne. Du kan kanskje bruke en form for distanslekter nedenfor utkragingen slik at bjelkene står et stykke fra fasaden.
Så da burde jeg kunne sette en 45x120 som distanse. Deretter ta to slike og sette sammen som regel til selve bjelken. De to kan jeg kanskje skruskrå sammen med den tredje som jeg har festet i fasaden for å holde på plass. Øvre delen kan jeg deretter feste de reglene som kommer opp også i fasaden. Da hviler de delvis på bakken samt er skrudd i fasaden.
Høres det ut som en god løsning?
Hei.
Låner tråden litt da jeg har samme funderinger.
Mitt uterom er 3,7m dypt og 5 bredt.
Jeg har gjort slik med vinkeljern som jeg deretter skal bygge inn med et lite tak som jeg skal sette spotter i (så jeg skjuler husets eksisterende takstoler).
Spørsmålet er om jeg skal sette en 42*120 regel i midten også? Eller fungerer dette?
Såvidt jeg forstår så har du et pulttak som faller ut fra huset. Taket bæres opp av limtredrager ca 42x180 på c/c 1200? Hvis disse antagelsene stemmer blir lasten i dragerens ender som mest ca 5 kN per drager, dvs drøyt 500 kg. Det er altså en betydelig mindre last enn det emde har fra sin mønebjelke. Om det holder med den løsningen som du har valgt avhenger da først og fremst av om du har tilstrekkelig mange kraftige skruer med tilstrekkelig feste for å klare en last på 500 kg fra hver dragerende. Dette kan jeg ikke avgjøre ut fra bildet. Er det en urskåret limtredrager innerst, som bare henger i husets takstoler med hjelp av vinkelbeslag?
Ja, det er 1200cc på takets limtrebjelker.
Det er en urkacket limtrebjelke som står på hver sin 42*120 regel i hver sin ende, og deretter opphengt/festet med vinkeljern i husets limtrebjelker.
Avstanden mellom 42*120 reglene er litt over 4 meter. Skal man sette en regel til i midten av dem?
Eller finnes det en bedre løsning?
Hvis du vil ha en limtredrager som er fritt bærende på drøyt 4 meter med de aktuelle lastene fra takbjelkene kreves en dimensjon på 42x270 uten innhuk! Jeg tror det er en bedre strategi å sørge for at det du allerede har montert er tilstrekkelig forankret i huset.
Det aller beste ville vært om du kan skru fast den urjackade bjelken direkte i veggen. Det må finnes et hammarband som husets takstoler hviler på rett bak bjelken.
Nå er jeg veldig dårlig på oppbygging av hus osv. Men takstolene ser ut til å hvile på bjelker som går i samme retning som takstolene (se bilde). Bak "min" limtrebjelke så har jeg små bjelker og isolasjon. Min tanke fra begynnelsen var å sette bjelken i veggen. Men når jeg begynte å rive og heve opp terrassen så var materialet allerede bestilt.
Du skulle trenge å ha et opplegg for din mønebjelke som er 90 mm bredt og minst 70 mm dypt.
Hvordan har du kommet fram til oppleggslengden? Synes det høres langt ut.
Byggbeskrivningar.se sier 19mm
Jeg får 45 mm når jeg regner.
så det burde i alle fall være nok med en 45x145 om den er stagget i veik retning.
Svar til larsbj: Opplagstrykket på bjelken bør helst ikke overstige 3 MPa ifølge nye funn.
Svar til Köttisar: Det du ser under takstolen er takstolens underramme (betegnelsen avhenger litt av hvordan takstolen er konstruert, men det mangler betydning her). Denne hviler på sin side på en hammarband som er en regel som ligger oppå veggens stående regler. Se vedlagte skisse.
Nei, det tror jeg ikke, men jeg har nettopp lest en LTH rapport om emnet, deformasjonsproblemer hos limtre pga for høyt trykkbelastning. 45 mm fungerer sikkert bra, 19 mm synes jeg av flere grunner er en mistenkelig liten dimensjon. Deretter kan man alltid diskutere hvordan man skal se på snølast i dette tilfellet. Maksimum belastning må inntreffe veldig sjelden.
Justunsandersson: Bra tegning der, da forstår jeg (beklager, men er ny innen dette området).
Hammarbandet har jeg passert, da jeg ville ha det høyere i tak og i vater med alle dørene.
Så må dessverre tilpasse meg deretter (nå som nesten alt er klart).
Får takke for alle svar og beklager til Emde om jeg kapret tråden din.
Mvh
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.