Mitt spørsmål kommer egentlig fra en liten feil i byggingen av min tilbygging som er på 56 kvm med loft.
Loftet strekker seg over 7 m (bæres av limtre 220 x 95) og tanken er å feste loftets midt i den bærende 8 meter lange limtrebjelken (630 x 115) i taket for å få loftet holdbart uten svai. Planen var å lage et feste i metall som loftet skulle "henge" i på midten for å bli holdbart.
Nå lurer jeg på hvor hensiktsmessig det er å bore/skru i det bærende limtreet i taket (betongpanner på taket) med tanke på risikoen for skader/sprekker? Jeg kan komme rundt takets limtrebjelke innenfra, men råsponten hindrer at jeg får rundt noen større beslag.
Har noen ideer om hvordan jeg skal gjøre det? Sterkt stålbånd kunne jeg fått rundt, finnes slike? Eller finnes bedre ideer? Er det risikabelt å bore et hull for en bolt i midten av limtrebjelken?
Se bilde.
Loftet strekker seg over 7 m (bæres av limtre 220 x 95) og tanken er å feste loftets midt i den bærende 8 meter lange limtrebjelken (630 x 115) i taket for å få loftet holdbart uten svai. Planen var å lage et feste i metall som loftet skulle "henge" i på midten for å bli holdbart.
Nå lurer jeg på hvor hensiktsmessig det er å bore/skru i det bærende limtreet i taket (betongpanner på taket) med tanke på risikoen for skader/sprekker? Jeg kan komme rundt takets limtrebjelke innenfra, men råsponten hindrer at jeg får rundt noen større beslag.
Har noen ideer om hvordan jeg skal gjøre det? Sterkt stålbånd kunne jeg fått rundt, finnes slike? Eller finnes bedre ideer? Er det risikabelt å bore et hull for en bolt i midten av limtrebjelken?
Se bilde.
Vi har en oppheng av en garderobe hvor det ene hjørnet går ut over entréhallen, og der er det en limtrebjelke (90x315) som spenner over en åpning på ca 4 m som det "henger" i. Så er det en stolpe av limtre, 90x90, festet med spikerplater på begge sider av limtrebjelken, ned mot bjelkelaget hvor noen kraftigere skruer er trukket gjennom bjelkelagets bjelker inn i stolpen.
Jeg har ikke konstruksjonstegningen tilgjengelig, men spikerplatene er festet med ankermuttere, tror at det er 8-10 stk i bjelken og like mange i stolpen. Skruene i bjelkelagets bjelke inn i stolpen tror jeg er 6 stk 6x80, typ fransk treskrue, men med selvborende "moderne" varianter.
I ditt tilfelle skulle jeg absolutt tro at det fungerer med spikerplate på hver side av mønens bjelke og også i underliggeren. Stolpe av limtre eller skrulimede bjelker.
Jeg har ikke konstruksjonstegningen tilgjengelig, men spikerplatene er festet med ankermuttere, tror at det er 8-10 stk i bjelken og like mange i stolpen. Skruene i bjelkelagets bjelke inn i stolpen tror jeg er 6 stk 6x80, typ fransk treskrue, men med selvborende "moderne" varianter.
I ditt tilfelle skulle jeg absolutt tro at det fungerer med spikerplate på hver side av mønens bjelke og også i underliggeren. Stolpe av limtre eller skrulimede bjelker.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hei og velkommen til Byggahus forum!
Ja, slik kan det ikke se ut. Det blir veldig ustødig. Det beste synes jeg hadde vært en kraftig stålsstav, gjenget i begge ender, som går gjennom både mønebjelke og balkongbjelke. Om det ikke går kan du la lage et U-formet stålbeslag som du kan feste i mønebjelkens sider med et antall gjennomgående bolter og deretter feste den ovennevnte stålsstaven i bunn. Om balkongen er 2,5 m dyp handler det om en punktlast på ca 11 kN (ca 1100 kg) så det kreves riktig kraftige remedier. Spikerplater og ankerskrue er dessverre utilstrekkelige. Spikerplater skal for øvrig ikke brukes ved synlig montering. Jeg er ganske sikker på at mønebjelken tåler den punktlasten siden den ikke kommer midt på, men det avhenger litt av snøsone...
Ja, slik kan det ikke se ut. Det blir veldig ustødig. Det beste synes jeg hadde vært en kraftig stålsstav, gjenget i begge ender, som går gjennom både mønebjelke og balkongbjelke. Om det ikke går kan du la lage et U-formet stålbeslag som du kan feste i mønebjelkens sider med et antall gjennomgående bolter og deretter feste den ovennevnte stålsstaven i bunn. Om balkongen er 2,5 m dyp handler det om en punktlast på ca 11 kN (ca 1100 kg) så det kreves riktig kraftige remedier. Spikerplater og ankerskrue er dessverre utilstrekkelige. Spikerplater skal for øvrig ikke brukes ved synlig montering. Jeg er ganske sikker på at mønebjelken tåler den punktlasten siden den ikke kommer midt på, men det avhenger litt av snøsone...
Se på ESSVE skrue ET-T for skjult montering av limtredrager.
Din første idé er altså å bore rett gjennom takets limtrebjelke (borehull på 630 mm), hvordan påvirker det soliditeten, tro? Det kan være mulig om jeg klarer å få inn mutter og solid skive på oversiden.J justusandersson skrev:Hei og velkommen til Byggahus forum!
Ja, så kan det ikke se ut. Det blir veldig ustabilt. Det beste synes jeg hadde vært en kraftig stålstav, gjenget i begge ender, som trekkes gjennom både mønebjelken og balkongbjelken. Hvis det ikke går kan du la fremstille et U-formet stålbeslag som du kan feste i mønebjelkens sider med et antall gjennomgående bolter og deretter feste den ovennevnte stålstangen i dens bunn. Hvis balkongen er 2,5 m dyp handler det om en punktlast på ca 11 kN (ca 1100 kg) så det kreves ganske kraftige innretninger. Spikerplater og ankerskruer er dessverre utilstrekkelige. Spikerplater skal for øvrig ikke brukes ved synlig montasje. Jeg er ganske sikker på at mønebjelken tåler den punktlasten siden den ikke kommer midt på, men det avhenger litt av snøsone..
Jeg har også vurdert et u-formet stålbeslag på den måten du beskriver, men da kommer det der med å bore rett gjennom limtreet på tvers (115 mm), hvordan påvirker det egentlig limtreets soliditet...?
Loftets limtre bærer jo det meste men det trengs en bæring på midten, og jeg er også sikker på at takets limtre holder (om det er uskadd da)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Limtreets styrke påvirkes ulikt avhengig av hvordan og hvor hulltakingen gjøres. Et så begrenset hull som det er snakk om her, langt fra bjelkens opplag og midtpunkt, har ingen betydning. I forbindelse med store limtrekonstruksjoner gjøres det ganske omfattende hulltakinger. Om du går inn og ser på Treinformasjons hjemmeside kan du finne ganske mange eksempler. Tidsskriftet "Tre" som utkommer regelmessig er spesielt lesverdig dersom man er interessert i limtre. Å gjøre hulltakingen som jeg beskrev i mitt første eksempel er det absolutt beste i styrkehenseende. Da får du en optimal belastning både av limtre og stål. Stål er også det overlegent beste materialet for å henge opp balkongbjelken, ettersom det er snakk om en strekkbelastning. Ta hjelp av et mekanisk verksted slik at skrueforbindelsene blir riktig dimensjonert. I tillegg kreves trykkfordelende stålplater (ca. 100x100 mm) av kraftig gods slik at trykket mot limtrebjelkenes overflate ikke blir for høyt.
Det høres rimelig ut, men skal ikke hullet for en bolt i så fall være i midten av limtrebjelken for minst forverring av bjelken?J justusandersson skrev:Limtreets holdfasthet påvirkes ulikt avhengig av hvordan og hvor hulltagningen gjøres. Et så begrenset hull som det er snakk om her, langt fra bjelkens opplegg og midtpunkt, har ingen betydning. I forbindelse med store limtrekonstruksjoner gjøres ganske omfattende hulltagninger. Om du går inn og ser på Träinformations nettside, kan du finne ganske mange eksempler. Tidsskriftet "Trä" som utkommer regelmessig er spesielt lesverdig om man er interessert i limtre. Å gjøre hulltagningen som jeg beskrev i mitt første eksempel er det absolutt beste fra et holdfasthetsperspektiv. Da får du en optimal belastning både av limtre og stål. Stål er også det overlegent beste materialet for å henge opp balkongbjelken, siden det er snakk om en dragbelastning. Ta hjelp av et mekanisk verksted slik at skruvforbindelsene blir riktig dimensjonert. Dessuten kreves trykkfordelende stålplater (ca 100x100 mm) av kraftig gods så trykket mot limtrebjelkenes overflate ikke blir for høyt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hullene skal være vertikale og selvsagt i midten av begge bjelkene. Si ifra om du ikke forstår hva jeg mener, så skal jeg tegne en figur.
Se på denne lenken til et hus som var med i TV-programmet
Husdrömmar.
Hele etasjeplanet henger i stålstenger så og trappen.
https://www.byggahus.se/bergskuben-i-vastra-frolunda-husdrommar
Hele etasjeplanet henger i stålstenger så og trappen.
https://www.byggahus.se/bergskuben-i-vastra-frolunda-husdrommar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Feste bærende bjelker, fransk treskrue/vognbolt
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Fästa loftsäng i gipsvägg
Inredning -
Hur många bärande pelare behövs vid loftbygge?
Tak & Vind -
Hvordan skal jeg sikkert feste en trapp i loftet?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Feste loft i tre vegger
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi