Spik kan du gjøre om du kan se fugene, da kan du spikre med stålspiker selv om det nok ikke blir så pent. Clips spiker bruker man i lettbetong/leca/siporex, det er spiker som er som en kile, men jeg er usikker på om man klarer å spikre med den i mørtelen. Spikerplugg ville jeg ha brukt, finnes hvitfarget om det er en hvit list som skal settes opp. I trappehuset, avhengig av hvor mye det er buet, kan du nok få på plass en trelist, et alternativ kan være plastlist.