Hei, skal bygge et gjerde og jeg skal feste jernrør (48mm diameter) ned i en betongmur som markerer tomtegrensen.
Hvordan fester jeg dem lettest? Hvor store hull skal jeg bore, tenkte kanskje 52mm? Plastic padding? Sement?
(På bildet ser man de gamle stolpene og muren, mangler 10 stolper og tenkte altså å sette inn nye)
Vennlig hilsen, J
Hvordan fester jeg dem lettest? Hvor store hull skal jeg bore, tenkte kanskje 52mm? Plastic padding? Sement?
(På bildet ser man de gamle stolpene og muren, mangler 10 stolper og tenkte altså å sette inn nye)
Vennlig hilsen, J
Har du mulighet til å bore ca 60 mm dypt minst 300 mm er det bra, det er plass til å få ned sluring (tynn betongblanding nesten som vann, bland sement og fin leksand, ingen grove steiner) som det kalles for å renne ned mellom. Da skal du lage hakk i røret og bøye ut som små vinger nederst for å få dem til å feste bra. Det blir som små hullinger som holder stolpen så den ikke kan løfte opp eller snurre, og siden det er rør kan du fylle litt betong inni stolpen også. Før støpingen fukter du hullet, sluring har en tendens til å tørke raskt og da renner det ikke ned som det skal, samt bank på røret når du fyller på. For å få stolpen i lodd setter du fire små kiler og retter opp, kanskje du kan ha riktig smale kiler og tømme sluring mellom dem.
Takk! Et spørsmål bare, hvilken dimensjon på borhullet ville du anbefalt? Om jeg skal bøye ut kanter må hullet bli ganske stort! Blir til å leie en kjernebormaskin..R rävlyan skrev:Har du mulighet til å bore ca 60 mm dypt min 300 mm så er det bra, det finnes plass å få ned sluring (tunn betongblanding nesten som vann, blande sement og fin leksand, ingen grove steiner) som det kalles å renne ned mellom, da skal du lage hakk i røret og bøye ut som små vinger i nederkant for å få dem til å feste bra. Det blir som små hullinger som holder stolpen så den ikke kan løfte opp eller snurre og siden det er rør kan du fylle litt betong inni stolpen med, før støpningen fukter du hullet, sluring har en tendens til å tørke fort og da renner det ikke ned som det skal, samt banke på røret når du fyller på. For å få stolpen i lodd setter du fire små kiler og retter opp, kanskje du kan ha skikkelig smale kiler og tømme sluring mellom dem
Du trenger minst 5 mm mellomrom mellom rør og betongvegg, det er litt trangt for å få slurryen til å renne ned, gjerne 10 mm hvis du kan, da er det plass til litt bøy nederst, det trenger ikke være 10 mm ut, et par mm og slisser er tilstrekkelig. Slissene lages gjerne med en vinkelsliper, det blir litt plass for betongen i sporene som holder igjen på rotasjon og utbøyning som holder igjen oppover, samt en skvett inne i røret på bunnen. Ikke glem å fukte hullene, de kan med fordel fylles med vann og deretter blåses eller tørkes opp med en fille, bank på røret så renner betongen ned.
Klikk her for å svare
