Jeg skal sette opp en brakett som har 8 festepunkter, som skal tåle en vekt på minst 80 kg, helst opp mot 100 kg.

Har ikke helt oversikt over hvilken type vegg det er. Men det føles som gips, og det er ingen mellomrom eller lignende i veggen, men fylt rett gjennom hele veggen.

Hvilken type fester passer best? Har lest litt rundt, og mollyplugger virker å være populære, men de ser ut til å gi veldig stygge hull - noe som er negativt da jeg bor i leierett.
I bruksanvisningen man fikk til står det at de skal være "Hex Bolt M8" og nylonplugg, men jeg fikk dessverre med feil fester. Det ser ut til å være en form for metallexpander (molly?).

Finnes det noen tips på fester?

Bultar skrev:
Jeg skal sette opp et feste som har 8 st festepunkter, hvilke skal klare en vekt på minst 80kg, gjerne opp mot 100kg.

Har ikke helt oversikt over hvilken type vegg det er. Men det føles som gips, og det er ingen mellomrom eller lignende i veggen, men fylt rett gjennom hele veggen.

Hvilken type feste passer best? Har lest litt rundt, og mollyplugger virker å være populære, men ser ut til å gi veldig stygge hull - noe som er negativt da jeg bor i leilighet.
I bruksanvisningen man fikk til så står det at de skal være "Hex Bolt M8" og nylonplugg, men jeg fikk dessverre med feil fester. Virker å være en form for metallekspander (molly?).

Finnes det noen tips på fester?
Molly er det eneste som funker i gips men det beste er om du kan finne en eller flere bjelker å feste i.

Noe av et nybegynnerspørsmål, men hvordan finner man stenderne i veggen?

Bultar skrev:
Noe av et nybegynnerspørsmål, men hvordan finner man stenderne i veggen?
Pleier å fungere å banke på veggen, man hører forskjellen

Bultar skrev:
Noe av et nybegynnerspørsmål, men hvordan finner man reglene i veggen?
Banke og lytte er en måte, regeldetektor en annen og en sterk magnet for å finne gipsskruer en tredje.

Du skriver at det ikke ser ut til å være noe hulrom. Det tyder jo på at det ikke er en vanlig regelvegg. Plankvegg, murt eller kanskje t.o.m. betong bak?

vectrex skrev:
Bank og lytt er en metode, regel detektor en annen og en sterk magnet for å finne gips skruer en tredje.

Du skriver at det ikke ser ut til å være noen hulrom. Det tyder jo på at det ikke er en vanlig regelvegg. Plankvegg, murt eller kanskje til og med betong bak?
Jeg har boret cirka 6-7 cm og det er helt fylt. Ytterste centimeterne er veldig hvitt og glatt materiale, mens resten er porøst men ganske stritt. Kjennes som små små små steiner blandet med noe mer. Fargen er mot det mørkegråe hållet.

Huset er litt eldre, vet dog ikke årstall. Bilde av huset: https://maps.google.se/maps?ie=UTF-...ing&ei=jbVdUp-7OqqO4gSUyYDIBg&ved=0CDIQxB0wAA
Og veggen det gjelder sitter over en dør, og føles litt mer stabil enn veggene i øvrige deler av rommet.

Ja, det er ikke gips i veggen. Kan være slagg eller ytong.

Hva blir konsekvensene av det? Er det mulig å feste noe som klarer å bære den vekten?

anders07 skrev:
Da er det lettbetong (kalles også ytong eller siporex avhengig av alder). Det finnes skikkelige lettbetong plugger å kjøpe på vanlige byggevarehus.
Denne modellen pleier å fungere bra: [lenke]

Bruker du 12mm plugg og en skrue på 8 mm skal det sitte godt. Metallexpander fungerer ikke i lettbetong!
Snakker vi fortsatt om at den tåler vekter på 100 kg, fordelt på 8 festepunkter i dette materialet?

Bultar skrev:
Snakker vi fortsatt om at den tåler vekter på 100kg, fordelt på 8 festepunkter i dette materialet?
Lett!

Bultar skrev:
I bruksanvisningen man fikk til så står det at de skal være "Hex Bolt M8" og nylonplugg, men jeg fikk dessverre med feil fester.
Leser du virkelig riktig? "Hex bolt M8" er en 8 mm maskinskrue som ikke brukes for å feste i vegger.

M8 dekkbolter var det med til vår TV også... Problemet med pluggene du har fått fra Beijer nå er at det må være en "myk" lettbetong hele veien. Er veggen pusset vil pluggene ikke gå inn, og du vil få store hull og eventuelt sprekker i pussen som følge!
Alternativt må du banke bort pussen først (det ytre litt hardere laget) så pluggen går inn i lettbetongen bare.
De pluggene jeg henviste til fungerer uten å banke bort puss...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.