I et forsøk på å gjøre høyttalerkablene mine litt mindre synlige kjøpte jeg først kabler med flat profil og så dobbeltsidig tape (http://www.vikingtapes.co.uk/3M_Pro...e_Product_Tapes/3m_9080_double_sided_tape.htm). Jeg festet kablene med ca 5cm lange tapebiter hver 20-30cm. Det gikk bra innledningsvis og holdt i ca 2 måneder, men nå har tapen sluppet og kablene har kommet ned.
Er det noen som har gjort, og lykkes med, noe lignende? Trenger jeg sterkere tape?
Er det noen som har gjort, og lykkes med, noe lignende? Trenger jeg sterkere tape?
Lime med limpistol fungerer om de ikke er alt for kraftige, det gjorde jeg i hvert fall med telekablene da jeg sommerjobbte på Televerket på 90-tallet. Det er jo smeltet plast, noe som gjør at det generelt ikke ødelegger materialet man bruker det på.
Når du sier ikke ødelegger materialet, mener du at det går an å få det bort fra de malte veggene (om man skulle angre seg) uten at det synes. Hvordan får man bort det i så fall?Anna_H skrev:
Kanskje, er nok det beste svaret som kan gis på dette spørsmålet. Avhenger nok helt av smeltelimtype, underlag, fargetype og hvor heldig man er... Jeg ville ikke regnet med at noen type "lim" som holder går an å få bort sporløst. Det gjelder definitivt også ulike former for tape som om/når de først har satt seg kan være blant det verste å få bort.Lini skrev:
Når det gjelder om smeltelim holder i lengden er det nok litt ulike meninger. Antageligvis avhenger også dette av limtype, kabeltype og vegg-/fargetype. Jeg tror ikke at du kan være sikker på at det sitter dessverre.
ok takk for infoen. Har du noen løsning du selv tror på? Både hva gjelder holdbarhet og gjerne mulighet til å få bort sporløst om man angrer seg.Alfredo skrev:Kanskje, er nok det beste svaret som går å gi på dette spørsmålet. Avhenger nok helt av smeltelimtype, underlag, malingtype og hvor heldig man er... Jeg ville ikke regnet med at noen type "lim" som holder går an å få bort sporløst. Det gjelder definitivt også ulike former for tape som når/hvis de først har festet seg kan være blant det jævligste å få fjernet.
Når det gjelder om smeltelim holder i lengden finnes det nok litt ulike meninger. Antagelig avhenger også dette av limtype, kabeltype og vegg-/malingtype. Jeg tror ikke at du kan være sikker på at det sitter dessverre.
Fra malte flater har jeg aldri hatt noe problem med å fjerne det, derimot kan det iblant rive med seg papirtapeter. Det sitter egentlig ikke bedre enn det du har brukt, men tar man det hele veien kan det funke. Jeg ville vært mer bekymret for at dobbeltsidig tape ødelegger underlaget.
Det er ikke helt enkelt å kombinere dine ønsker. Smeltelim er nok også mitt beste forslag, men vær oppmerksom på at verken holdbarhet eller sporløs fjerning er helt garantert. Hvordan/hvor skal du trekke kablene? Etter gulvlister eller fritt på veggen til for eksempel vegghøyttalere? Det finnes ulike former for kabelkanaler som kanskje kan passe avhengig av hva du skal gjøre.Lini skrev:
Bruker du smeltelim ville jeg tatt en klikk kanskje hver eller annenhver dm. Legg på en klikk, spenn kabelen og press den ned i klikken. Vent kanskje 20-30 sek til den sitter/stivner og gå videre med neste klikk. Da får du lettest en pen strukket kabel hele veien.
Skal teste det. Det er veggmonterte høyttalere som er montert høyt ca 30cm fra taket.Alfredo skrev:Det er ikke helt enkelt å kombinere dine ønsker. Smeltelim er nok også mitt beste forslag, men vær oppmerksom på at verken holdbarhet eller sporlaus fjerning er helt garantert. Hvordan/hvor skal du trekke kablene? Etter gulvlister eller fritt på veggen til for eksempel vegghøyttalere? Det finnes forskjellige former av kabelkanaler som kanskje kan passe avhengig av hva du skal gjøre.
Bruker du smeltelim ville jeg tatt en klikk kanskje hver eller annenhver dm. Legg på en klikk, spenn kabelen og press den ned i klikken. Vent kanskje 20-30 sek til den har festet/stivnet og gå videre med neste klikk. Da får du lettest en pen strukket kabel hele veien.
Kabelen til mine har jeg ikke festet i det hele tatt i veggen. Kabelen hos meg er infrast i gulvlisten og kommer opp av et lite hull bak listen, tett inntil veggen. Høyttalerne sitter i et stativ nær taket. Kabelen går fra hullet i gulvlisten inn bak stativets feste, også der tett inntil veggen. Jeg har bare strammet kabelen så mye det går mellom listen og stativet, men ikke festet den i det hele tatt på veien/veggen. Dette fungerer bra for meg. Siden jeg har "flaks" at tapet og kabel har lik farge, legger man ikke merke til kabelen.Lini skrev:
Nå vet jeg ikke dine forutsetninger men kanskje noe lignende fungerer.
Renoveringsnybegynner
· Östergötland
· 5 326 innlegg
Eller snike seg opp bak en gardin eller lignende og deretter dra kabel langs taket
Klikk her for å svare