Har et stykke hengestol som jeg vil henge opp i et rom. I taket sitter en kraftig limtrebjelke.

Holder det med en stor trapetskrok med tregjenger for å henge den opp? (eller trengs noe annet?)

Og er det best å henge kroken på siden eller rett ned?

Hengestolen skal holde for maks 150kg står det men jeg tviler på at vi noen gang vil ha mer enn 90kgs belastning.

Tretak med synlig limtrebjelke i et rom. Taket med en kraftig limtrebjelke i et rom, klar til å henge opp en hengekøye; spørsmål om bruk av stor trapetskrok med tre-gjenger.

Finn bare 2 kroker som tåler 75 kg så går det bra.

Et 8mm hull med treskrue tåler 410kpa. Noe som er mer enn nok.

Tror dere en krok som er festet med 4 slike skruer holder? Fikk med en krok med 4 hull for skruer. De er jo ganske lange og beregnet for tre. Men usikker på om de tåler belastning.

Boks med lange takutskruer av merket CorrSeal, hver med dimensjoner L=140mm, D=12mm, B=72mm, dk=6mm. En skrue ligger separat foran boksen. Boks med treskruer av merke ESSVE, 6,0 x 140 mm, for utendørs bruk.

F
Det går jo an å regne ut nøyaktig, men jeg har ingen slike tabeller, men følelsen sier at 4 sånne skruer og 150 kg vekt må være ordentlig overdimensjonert. Jeg ville ikke blitt overrasket om det holder for femdobbel vekt. De er altfor lange, men det går jo an å bruke dem, men den som en dag skrur dem ut vil fundere på hva "tidligere eieren" holdt på med...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.