21.288 lest ·
28 svar
21k lest
28 svar
Feste gulvlister til veggen
Vanlige glatte gulvlister (sokler) skal inn i leiligheten mot dels betongvegg på visse steder og lettbetong på andre steder.
Det jeg først og fremst er bekymret for er at veggene er litt ujevne, på den lengste veggen hovedsakelig.
Mitt spørsmål er dels hvordan man fester enklest på de forskjellige stedene og fremfor alt hvordan man fester når veggene ikke er helt rette?
Det jeg først og fremst er bekymret for er at veggene er litt ujevne, på den lengste veggen hovedsakelig.
Mitt spørsmål er dels hvordan man fester enklest på de forskjellige stedene og fremfor alt hvordan man fester når veggene ikke er helt rette?
Spikerplugg antageligvis, evt. bore-plugge-skruve. Du må nok akseptere at sokkelen ikke ligger an mot veggen overalt hvis veggen er så ujevn som du beskriver, fyll i "hullene" med latex og mal samme farge som sokkelen så synes det ikke.
Ankerspikre kjenner jeg ikke til i det hele tatt fra før. Googlet litt og fant følgende: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-22840.aspxestwing skrev:
Men for disse antar jeg at du må forbore som du skriver, noe som kanskje gjør det mer omstendelig sammenlignet med spikerplugg som har blitt foreslått?
Ankerspikre ikke et alternativ når det gjelder lettbetong?
finnes lister med et spor i av noe presset materiale som er laminert/fanert i forskjellige farger som man fester ved å bore et hull etter en mal og deretter setter i plugg som fungerer som klips dvs er firkantet i den andre enden som man trykker listen på syntes det var veldig praktisk og det blir dessuten ingen skruehull, vet riktignok ikke hvordan det blir om man har veldig ujevne vegger, hvor godt klipset holder listen i så fall. finnes bl.a. på bauhaus i forskjellige farger, kanskje ikke de billigste gulvsokkellistene man kan finne koster rundt hundrelappen for 2 meter har jeg for meg, lette å gjære hjørner med dessuten.
nei nei ej dom dom e for å montere beslag med.savio skrev:Ankarspiker kjenner jeg ikke til i det hele tatt fra før.
Googlet litt og fant følgende:
[lenke]
Men for disse antar jeg at du må forbore som du skriver, noe som gjør at det kanskje blir omstendelig sammenlignet med spikerplugg som har kommet opp som forslag?
Ankarspiker ikke et alternativ når det gjelder lettbetong?
vi bruker disse på jobben nå.
nå jobber jeg ej før på torsdag. kan sjekke da hva de heter.
spikerpluggen har vi gått fra.
men de fungerer med.
mvh
snickar estwing
Jeg tenker at det kanskje er vanskeligere å lime da veggene er ujevne?para skrev:
Skrur man i dem så presses jo listene inn mot veggen enklere tenker jeg, har jeg rett?
Jeg kanskje skal teste å lime på de stedene det går iof, funker pl 400 isf eller?
Ja det funker ypperlig.savio skrev:
Jeg limte alle sokler i en tidligere leilighet med PL400.
Til tross for at veggene var mye bølgete så gikk det an å få perfekt med hjelp av staver/pinner/kjøller som jeg spente mot motstående vegg.
Interessant!Gabbe1 skrev:
Å spenne dem høres dog litt omstendelig ut
Hvordan spente du mener du?
Hadde du staver som var nøyaktig like lange som til motstående vegg og spente derigjennom?
Moderator
· Stockholm
· 57 857 innlegg
Jeg har limt mot pusset vegg. Jeg festet en list mot gulvet med dobbeltsidig tape. Og strammet med kiler mot listen.