Ok, så renoveringen fortsetter... nå søker vi tips på innfesting av gulvlister i vegg som består av slaggplater og puss. Da vi fjernet de gamle fastspikrede listene, fulgte en hel del vegg med og de kraterne har vi reparert med husfix. Deretter bredsparkling, grunnmaling og nå er også nytt gulv lagt. Så nå er spørsmålet hvordan vi best fester de nye listene i veggen. Plugg og skrue? Finnes det i så fall noen retningslinjer på hvor tett skruene skal sitte, eller avhenger det av hvor mye veggene bøyer seg?
Legger ved bilde av hvordan veggene så ut før reparasjon...

• Veggen med slaggplater og puss viser hull og skader før reparasjon. En gul tape er plassert langs bunnen av veggen.
  • Liker
AnnaHeart_74
  • Laddar…
Mitt tips er å bore og lime inn en 8 el 10mm rundstav/treplugg som du deretter spikrer listen i. Pleier å være nok med en plugg hver halv meter.

• Liker
MCCIMINI og 2 andre
  • Laddar…
MrJay
Lim det med tec7 eller lignende. Om du ikke bryr deg om finish bruk skruer.

Beste svar

Det finnes nok like mange måter som det finnes utførere.

Skal du male listene etter monteringen så spiller det ikke så stor rolle om du bruker spiker eller skruer.

slik ville jeg gjort for å få et godt resultat:
Kjøp montasjelim og trykk ut en skikkelig klatt hver halv meter på veggen. Fikser listen med noen vanlige dykkertspiker. La tørke. Der du synes at listen skal inntil veggen ytterligere noen halv-cm hvis veggen er ujevn, så finnes det to alternativer. Borre, plugge og skru, eller fylle sprekken mellom listen og veggen med montasjelim. Avslutt med å sparkle eventuelle skruehoder, mykfuge sprekker og sluttmale listen.

denne metoden forutsetter at tapetsering eller maling av veggen skjer ETTER at listene har blitt montert.

• Liker
Trattkantarell
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Ja målningen ska ske allra sist. Casco X-fix kan det va lämpligt för ändamålet?
Men en följdfråga på skruvning menar du alltså att borra upp för pluggen igenom listen? Blir ju världens hål, vilket betyder att man borde skruva med skruvskalle av rekordstorlek? Tänker att det blir svårt att dölja även om man spacklar? Eller är det nåt jag missat här?

H hackatall skrev:
Det finns nog lika många sätt som utförare.

Ska du måla listerna efter montaget så spelar det inte så stor roll om du använder spik eller skruv.

så här skulle jag göra för att få ett bra resultat:
Köp montagelim och tryck ut en rejäl klick varje halvmeter på väggen. Fixera listen med några vanliga dyckertspik. Låt torka. Där du tycker att listen ska in till väggen ytterligare nån halv-cm om väggen är ojämn så finns det två alternativ. Borra, plugga och skruva, eller fylla springan mellan listen och väggen med montagelim. Avsluta med att spackla ev skruvskallar, mjukfoga springor och slutmåla listen.

den här metoden förutsätter att tapetsering eller målning av väggen sker EFTER att listerna har monterats.

Lim med Tec7 eller lignende.

• Liker
Edlunn
  • Laddar…
Trattkantarell Trattkantarell skrev:
Takk for alle svar!

Ja malingen skal skje helt til slutt. Casco X-fix kan det være passende for formålet?
Men et oppfølgingsspørsmål om skruing mener du altså å bore opp for pluggen gjennom listen? Det blir et stort hull, noe som betyr at man burde skru med skruehode av rekordstørrelse? Tenker at det blir vanskelig å skjule selv om man sparkler? Eller er det noe jeg har gått glipp av her?
hullet blir 5,5mm og skruehodet er 7mm
https://www.woody.se/hus-bygg/bygg/...ist-och-sockelskruv-vit-trastal-39x76mm-250st

Sparkle skruehullene med noe som ikke synker sammen når det tørker; mykfuge eller til og med elastic plastic padding fungerer fint.

Edit: montasjelimet; jeg pleier å bruke fix bond som er både hvitt i fargen og overmalbart.

• Liker
mkristensson
  • Laddar…
Høres jo genialt ut. Jeg har puss på blåbetong og jeg hater spikerplugg. Skal absolutt teste dette. Hvor raskt kan jeg spikre etter at jeg har limt fast pluggen? Kjører 50 mm dykkert fra pistol.

Beklager trådheving.

Mazen Mazen skrev:
Mitt tips er å bore og lime inn en 8 eller 10mm rundstav/treplugg som du deretter spikrer listen i. Pleier å holde med en plugg hver halv meter.

S Surgubbe skrev:
Låter ju genialt. Jag har puts på blåbetong och jag hatar spikplugg. Ska absolut testa detta. Hur fort kan jag spika efter jag limmat fast pluggen? Kör 50 mm dyckert ur pistol.

Ursäkta trådlyft.
Inte svårt att pricka rätt? Lite sugen på detta jag med.

Clas Ohlson Clas Ohlson skrev:
Inte svårt att pricka rätt? Lite sugen på detta jag med.
Jag sätter eller har satt en tejpbit vid varje plug. Höjden vet du ju. Du behöver inget lim till pluggen. I alla fall i min version av plugg och borr. Slår in dom med gummislägga och de kommer inte ut i första taget.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.