Medlem
· örebro län
· 36 innlegg
Skal a to 150mm tykke grove stolper til et terrassetak. Men hvordan i all verden fester jeg dem i bakken? Kan man lage egne "brede" støperør, eller finnes det slike at man kan sette plintjern for 150mm?!
Det finnes helt klart grovere støperør enn 150 mm, f.eks. 200. Ellers er det ikke noe større problem å ta noe passende, f.eks. et par bøtter. Grav hullene ganske tett og bruk en form bare de øverste 30 cm så det ser pent ut.
Personlig synes jeg det ser best ut om man også feller inn stolpejernene i stolpene, da får du ytterligere litt margin. Men på den andre siden er det et moment som kan gå galt om man ikke er vant...
Personlig synes jeg det ser best ut om man også feller inn stolpejernene i stolpene, da får du ytterligere litt margin. Men på den andre siden er det et moment som kan gå galt om man ikke er vant...
Medlem
· örebro län
· 36 innlegg
Takk skal prøve å mure i bøtter. Mener du at jeg skal grave stramt for å ikke måtte fylle ut med så mye smågrus/singel?!
Du kan jo grave et stort hull, men da går det med unødvendig mye betong, noe som blir både dyrt og slitsomt hvis man blander for hånd...
Du kan også grave et større hull og lage en enkel form av bord og litt spiker.
Du kan også grave et større hull og lage en enkel form av bord og litt spiker.
Medlem
· örebro län
· 36 innlegg
Kan man lage en bordform direkte i hullet? Der man lar bordene være igjen liksom? Da kanskje jeg må behandle treet ekstremt?!
Nei, så pleier man å gjøre under vann. Virket holder så lenge det holder, det er jo likevel betongen som står for holdbarheten. Skru den øverste delen av formen fra utsiden om du ikke vil ha halvråttent virke der om noen år. Du trenger ikke så grovt virke heller, tenk på papprørene du har tenkt å støpe i, alt handler om å ikke få inn jord i betongen og å få en pen overside.
Klikk her for å svare