Hei!
Skal bytte ut en regel 70x165 som sitter som horisontalt støtte til et altantak, se skisse. Det jeg lurer på er hva som er beste måte å feste den i veggen til venstre på bildet? Den gamle regelen var festet med en type grov gjengestang (M12), men basert på hvor lite motstand den gjorde ved fjerning ser det ut til at det ikke var en spesielt robust idé... Hadde først tenkt bjelkesko, men de ser ikke ut til å finnes for annet enn 45mm?
Skal også nevne at "tegelveggen" er kun en stein dyp, og sitter utenpå en pusset vegg. Har ikke fjernet noen steiner ennå for å se om det faktisk er lagt direkte mot underliggende puss, eller om de har fjernet den først, men basert på hvordan resten av huset har en tydelig tilnærming av "raskest mulig vei fremover" gjetter jeg at det er tilfellet.
Det finnes jo bjelkesko som er bredere enn 45mm så et alternativ er jo å kjøpe en slik. Sjekk f.eks. her på Byggahus egen shop.
Et alternativ som kan lette innfestingen (uansett om du får tak i en bjelkesko eller ikke) er om du setter et stykke av en regel flatt mot veggen og deretter fester inn bjelken din som en T mot den. Med en regel som ligger flatt mot veggen, er det lett å feste den i teglveggen slik at du fordeler ut lastene og unngår å risikere at alt henger på én eneste teglstein. Ulempen er at det ser styggere ut enn om du bare bruker en bjelkesko.
Kan du ikke plassere en regel fra gulvet som den horisontale regelen kan hvile på?
Hm, en ny regel kan jo gå, ja. Bortsett fra det estetiske som nok kan løses, trenger man å vurdere hvordan man unngår å få fukt mellom regelen og veggen som blir igjen og forårsake problemer?
Janus82 skrev:
Det finnes jo bjelkesko som er bredere enn 45mm, så et alternativ er jo å kjøpe en slik. Sjekk f.eks. her på Byggahus egen shop.
Aha! Ingen av byggevarehusene jeg har i nærheten hadde annet enn 45, men da er jo det et alternativ igjen!
Interessant forslag for å spre ut lasten også. Nettopp fordi veggen er av litt uklar kvalitet kan det jo være en måte å sikre det på. Kanskje jeg skal ta og fjerne noen steiner og se hvordan det ser ut under.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.