Jeg skal lage en port som går over en steingang. Jeg vil gjøre den smalere enn selve steingangen, dels fordi porten ikke trenger å være like bred som gangen, men også fordi jeg synes det ser penere ut slik.

Nå til spørsmålet. Jeg har tenkt å gjøre som bildet nedenfor. Jeg kommer til å sette liggende ribber fra en stolpe ved garasjen til den ene portstolpen og liggende ribber fra den andre stolpen til den andre portstolpen. Helst av alt vil jeg unngå å gjøre inngrep på steingangen. Men må jeg feste portstolpene i bakken på noen måte, eller holder det at de holdes fast av de liggende ribbene?

En stengang med trebjelker i to hauger og en plankonstruksjon langs plenen til høyre. Orange strekmarkeringer viser planlagt portdesign.

Jeg har vanskelig for å se hvordan dy skal kunne klare stabiliteten uten å feste i bakken. Spørsmålet er kanskje ikke om du skal, men hvordan du skal feste stolpene?

Ja, du må feste grindstolpene i bakken på en eller annen måte. Du vil aldri få stabilitet i det ellers. Hvis du absolutt vil gjøre den konstruksjonen du har tegnet opp på bilde, ville jeg løftet noen steinplater og slått i et markspyd. Det er ikke så mye ekstra arbeid, og du vil få stabiliteten du trenger. Ellers finnes det jo annen type stolpefeste som du borer fast i marksteinen.

Hvorfor ikke en to-delt grind? Da trengs det jo bare et hull i midten for å låse den ene grinden.

Et stolpefeste er kanskje det som blir best for meg. Hvilken type stolpefeste bør man bruke og hvilken skrue samt bor? Marksteinen er 5cm tykk.

Ettersom porten ikke blir særlig bred og tung. Så tror jeg du klarer deg hvis du monterer to skråstag mellom stolpen og garasjeveggen. Tror du får best stabilitet på den siden og det blir best å henge porten på.
Se også til at du monterer en loddrett ribbe mot garasjen som ribbene deretter skrus i. Så du ikke bare skrur ribbene rett i panelet.
På den andre siden holder det kanskje med et skråstag i midten, men jeg ville nok ha satt to også der, så det blir symmetrisk.

crazytok skrev:
Ettersom porten ikke blir særlig bred og tung. Så tror jeg du klarer deg om du monterer to skråstag mellom stolpen og garasjeveggen. Tror du får best stabilitet på den siden og det blir best å henge porten på.
Se også til at du monterer en loddrett lekt mot garasjen som lektene deretter skrus i. Så du ikke bare skrur lektene rett i panelet.
På andre siden kanskje det holder med et skråstag i midten, men jeg ville nok satt to der også så det blir symmetrisk.
Ok, høres ut som en god løsning. Slipper man å bore i steinen da?

Tror du at du kan vise hvordan du mener med skråstagene til stolpene?

Ingen fin bild, men du fatter kanskje prinsippet. :)
Enten nøyer du deg med to skråstag, eller så setter du skråstag ved hver ribbe. Du får riktignok et hulrom da, men det kanskje spiller mindre rolle?

Det er jo ikke mer enn 2m mellom garasjeveggen og eksisterende gjerde. Og du kanskje skal ha en grind rundt 1m bred? Da blir det bare 50cm gjerde på hver side som stikker ut. Det bør bli tilstrekkelig stabilt...

Et annet alternativ er at du setter grinden direkte mot den stolpen som i dag er støpt i bakken. Så bygger du gjerdet fra garasjeveggen og ut og setter to skråstag på denne. Men jeg hadde nok gjort ifølge alternativ én, og deretter satt skråstag ved hver ribbe på begge sider. Tror det blir penest også.

Byggeplass med trelaster og stakasser ved rød vegg. Illustrasjoner av snedstag ved to ribber antyder konstruksjonsforslag for grind.

Takk for illustrasjonen. Setter man skråstaget fra midten av ribben ovenfor og så ned mot stolpen?

Du kan også lage grindstolpene 2m høye (eller mer) og deretter legge en overligger fra gjerdets hjørnestolpe frem til veggen og feste grindstolpenes øvre ende i overliggeren. Må imidlertid også til noe i markstenen, men det kan da i prinsipp bare være et boret 10mm hull som du setter et stykke metallrør i (f.eks. armeringsjern). Deretter borer du 10 mm hull i enden av grindstolpene og setter dem på metallpinnene. Denne løsningen blir supersolid.

Anna1984 skrev:
Takk for illustrasjonen. Setter man skråstagen fra midten av ribben ovenfor og så ned mot stolpen?
Du forstår nok ikke min dårlige illustrasjon... ;)
Tanken er ikke at du fester et skråstag mellom ribben ovenfor og stolpen. Kanskje feil å kalle det skråstag av den årsaken.

Min tanke var at du monterer ribber 45 grader fra stolpen og bakover. På garasjesiden så setter du altså ribbene som du har malt, pluss ribber 45 grader bakover i nivå med dine øvrige ribber. Er du med? Så kommer du fra den siden, så er det først fullbredde, så smalner det altså av mot grinden i en 45 graders vinkel.....

Om du ikke forstår får jeg vel lage en bedre illustrasjon! :-)

Pers idé er også et alternativ dersom du vil ha en såpass høy inngang.

Jeg har det litt vanskelig med grindstolper :(

Hadde en gang en fetter, som hette Svante.
Han bandt et tau mellom grindstolpene for å kunne sitte og huske.
Den ene stolpen veltet, og siden fantes ikke Svante mer.
Det var riktignok ekte granittstolper, men vær forsiktig!

Vær så snill, sørg for at alt er godt forankret, så det ikke kan velte over små syvårsbarn!

crazytok skrev:
Du forstår nok ikke min kassaillustrasjon... ;)
Tanken er ikke at du fester en snedstag mellom ribben over og stolpen. Kanskje feil å kalle det snedstag av den grunnen.

Min tanke var at du monterer ribber 45 grader fra stolpen og bakover. På garasjesiden så setter du altså ribbene som du har malt, pluss ribber 45 grader bakover i nivå med dine øvrige ribber. Er du med? Så kommer du fra den siden, så er det først full bredde, så smalner det altså av mot grinden i en 45 graders vinkel.....

Om du ikke forstår får jeg vel lage en bedre illustrasjon! :-)

Pers idé er også et alternativ om du vil ha en såpass høy inngang.
Ok, men da forstår jeg :-). Problemet er at jeg har fotografert fra innsiden. Så det er altså andre siden som er forsiden. Det blir kanskje ikke så pent å sette snedstag mot forsiden, som jeg blir tvunget til å gjøre på motsatt side av garasjen.

Jeg vil helst ikke lage en stor grind med 2m grindstolper. Men det kanskje holder med å bore ned armeringsjern i bakken og sette vanlige ribber?

Hvis du vil at det skal bli stabilt, har du tre alternativer.
1. Grav et skikkelig hull, plasser en betongstøtte, eller støp.
2. Mindre/enklere innfesting i bakken (type innfest armeringsjern i eksisterende belegningsstein):
a) Sidestøtte i en eller begge retningene ifølge bildene ovenfor
b) Lenger grindstolper med en overligger. Selv om stolpene er 2+ m, så lager du grinden akkurat så stor
du vil ha den

Personlig ville jeg valgt 2 b). Blir så stabilt som helst. Kan til og med harmonisere fint med eksisterende stolper til gjerdet. Å bore 10 mm hull i en belegningsstein er enkelt, ingen graving.

Kanskje noen av disse alternativene ville fungere:

Metallisk stolpesko med firkantet rør og firkantet base med fire festepunkter.

Metallbrakett med to vertikale plater og flere hull for montering, potensielt brukt i byggprosjekt knyttet til stengang ved et garasjeområde.

Kanskje at alt 2 ville fungere bedre siden steingangen ikke er helt rett, men heller har en helning ut fra garasjen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.