Hei, jeg holder på med å sette opp nye innervegger i en gammel sommerhytte der man ikke har noen spesifikke CC mål. Jeg har satt opp OSB plater og skal nå sette opp gips.

Mitt spørsmål er nå om noen har erfaring med å feste gipsplater på OSB plater og om det går bra uten å ha en lekt under? Altså trekker OSB platen ned skruen ordentlig slik at skruehodet forsvinner, og fungerer det bra?

/Nygge

ja det går bra, du trenger ikke skru gipsen i regel.

• Liker
stroessel
  • Laddar…
Er enig, bare sørg for at osb:n er skrudd ordentlig i stenderne, så kan du skru gipsen som du vil i osb:n. Bare sørg for at skjøtene på osb:n og gipsen ikke havner på samme steder.

Ok, høres bra ut. Og gipsen fester seg ordentlig i bare OSB altså?

jepp, har gjort akkurat dette, og etter et år ikke merket sprekker eller lignende!

Hvilken dimensjon av gipsskrue bruker dere da?

30mm for gips på osb, 40mm der jeg kan skru i bjelkene. Noen ganger har det blitt 40mm overalt, men da finnes jo risikoen for at man punkterer dampsperren om sådan finnes rett bak osbn.

Nei ingen Damspærre...selvtrekk gjennom og krysstrekk gjennom vegg er det som gjelder =)

• Liker
Peter Edlund
  • Laddar…
Beklager trådkapringen...

Men gjelder det samme hvis man skal sette gips på sponplate. Hadde nemlig tenkt å gjøre det under kommende renovering...

Hei, ingen anelse faktisk hvordan det fungerer på sponplate, jeg er for uvitende om materialet. Men på OSB fungerte det kjempebra, så takk alle som hjalp med svar på dette.

Chepo skrev:
Unnskyld at jeg kaprer tråden...

Men gjelder det samme hvis man skal sette opp gips på sponplate? Jeg hadde nemlig tenkt å gjøre det under kommende renovering...
Det er samme teknikk på spon som OSB, jeg synes faktisk at skruene sitter bedre i spon. I OSB har jeg opplevd at skruer "slurer", dette har ikke skjedd i 12mm spon.

Gabbe1 skrev:
Det er samme teknikk på spon som OSB, jeg synes faktisk at skruene sitter bedre i spon.
I OSB har jeg fått skruer som "slurer", dette har ikke skjedd i 12mm spon.
Godt mos! Takkd^_^b

Hei, jeg kaprer tråden for et oppfølgingsspørsmål som burde passe her.

Hvor mye skrue skal man bruke når man fester gipsplaten i OSB'n? Jeg har skrudd hver 20. cm i bakliggende stendere (cc 60) samt i gipsplatas kanter/forsenkning. Holder det?

peetan2 skrev:
Hei, jeg kaprer tråden for et oppfølgingsspørsmål som burde passe her.

Hvor mye skruer skal man bruke når man fester gipsplaten i OSB'en? Jeg har skrudd for hver 20. cm i bakliggende spiler (cc 60) samt i gipsplatens kanter/forsenking. Holder det?
Jajamen. Det holder med en rad i hver kant og en i midten

gadeberg gadeberg skrev:
Ja da. Det holder med en rad i hver kant og en i midten
Beklager om jeg stiller spørsmål uten å eie tråden, men det er kanskje relevant for flere: Det finnes jo to bredder på gips, ca 90 og 120 cm. Trenger man å skru i midten også på en gipsplate som er 90 cm bred?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.