Hei,

Jeg holder på å sette opp rehabiliteringsgips (6mm) i soverommet. Murpipen kommer opp på den ene veggen, hvordan fester jeg gips mot den?
Murpipen er ikke i bruk i dag, og når peisovn installeres vil det være innsatsrør i skorsteinen. Feieren bekreftet at det er ok å kle inn murpipen med gips da.

Prøvde med Pl600 i dag, men det fungerte ikke. Det festet mot gipsplaten, men ikke mot veggen. Den gamle tapeten er fjernet, men det er noe tynt materiale igjen som sitter fast på den pussede murpipen.

Noen tips?

• Murvegg med avskallet tapet og delvis eksponert gipsplate, viser tekstur og overflate av murstock i et soveromsprosjekt.
Sist redigert:
Claes Sörmland
Det finnes gipsbruk som du bruker til formålet.

V Villapark skrev:
Prøvde med Pl600 i dag, men det fungerte ikke
Jeg ville nok prøvd PL400, men vet ikke om det er noen forskjell mellom dem.

• Liker
Ospelbart
  • Laddar…
Ardex S 48

• Liker
Therese von Hackwitz og 1 annen
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns gipsbruk som du använder för ändamålet.
Takk for svar!
Okei, og det fester mot både murstock og materialet som tapeten har sittet mot?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jeg hadde nok prøvd PL400, men vet ikke om det er noen forskjell mellom dem.
Takk for svar!
Tenker om det ikke fungerer med 600 så hvorfor skulle det fungere med 400? Er ikke 600 sterkere? Eller er disse to helt ulike?

N Nils82 skrev:
Ardex S 48
Den var skikkelig dyr, 1200:- for en pose. Trenger bare for en plate..

Hvor bred er murstocken? Du kan ikke sette en gipssplate over hele og feste akkurat ved siden av på begge sider om murstocken?

V Villa1949 skrev:
Hvor bred er pipekonstruksjonen? Du kan ikke sette en gipsplate over hele og feste rett ved siden av på begge sider av pipekonstruksjonen?
Allerede prøvd dessverre.. det var akkurat så det kom over, med 120cm plate. Men da blir det vanskelig å få til tilkobling mot dørkarm.

V Villapark skrev:
Allerede prøvd dessverre.. det var akkurat slik det kom over, med 120cm plate. Men da blir det vanskelig å få til tilkobling mot dørkarmen.
ok i verste fall kanskje legge den horisontalt.. og to i høyden. Men selvfølgelig enklere med lim om du får til det

Legg gipsin ned så kan du skru på begge sider. Forsterk med 2-3 strenger settlim i midten samt i skjøten med en tynn masonitt bak.

Skrap rent så godt du kan, kjøp gipsvruk og klatt på ordentlige klatter bak på platen og trykk den mot skorsteinen.

• Liker
Villapark og 1 annen
  • Laddar…
Thyro89 Thyro89 skrev:
Skrap rent så godt du kan, kjøp gipsbruk og smør på ordentlige klatter bak på platen og trykk den mot skorsteinen
Okei, skal prøve dette. Skal forsøke å få bort så mye som mulig slik at skorsteinen kommer frem. Trenger jeg primer tro?

En fundering.. Det heter jo gipsbruk, men hvordan klarer gipsplaten egentlig fuktigheten? De er jo så følsomme for vann, og bruk er jo rimelig vått ved ferdig blanding?

tttomten TomasJor skrev:
Legg gipsplate ned så kan du skru på begge sider. Forsterk med 2-3 strenger sætlim i midten samt i skjøten med en tynn masonitt bak.
Bra idé, Hvorfor trengs en masonitt bak gipsplaten?

AXS
Som andre sier er gipsmørtel perfekt for dette. Billig og lett å bruke.

Perfekt også som sparkel ved litt større hull.

Et av topp-3 tips jeg har fått på byggahus.

• Liker
Therese von Hackwitz og 1 annen
  • Laddar…
V Villapark skrev:
Okei, skal prøve dette. Skal prøve å fjerne så mye som mulig så pipa kommer frem. Trenger jeg primer tro?

En fundering.. Det heter jo gipsmørtel, men hvordan klarer egentlig gipsplaten fuktigheten? Det er jo så følsomme mot vann, og mørtel er jo rimelig vått ved ferdig blanding?
Jeg vet ikke hvordan jeg skal besvare det spørsmålet, men jeg har et spørsmål på spørsmålet. Hvordan kan det ha seg at maleren kan både sparkle og male direkte på gipsplater? Det er jo fuktighet i begge tingene også ;)

• Liker
Villapark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.