59.336 lest ·
15 svar
59k lest
15 svar
Feste gips på betongvegg. Hvordan?
Hei. Har kjøpt meg mitt første hus. Eieren før har lagt strie på betongen, og det er skikkelig boblete. Jeg lurer på om jeg skal sette opp renoveringsgips. Hvordan fester jeg dette på enklest måte? Lim? Skruer? Finnes det enklere måter? Må man bruke gips? Er det mulig å legge strie/tapetsere på betong og få det fint? Og at det holder? Takknemlig for svar 
noter mitt "nok" 
om det er kjeller er det jo p.g.a. tilskytende fukt (papp i gipsen som risikerer å mugne)
er det plant under tapeten skulle jeg først rive og se hvordan det ser ut under.
Høres ut som en nødløsning å sette opp gips for å dekke uten videre undersøkelse.
Så tenker jeg!
om det er kjeller er det jo p.g.a. tilskytende fukt (papp i gipsen som risikerer å mugne)
er det plant under tapeten skulle jeg først rive og se hvordan det ser ut under.
Høres ut som en nødløsning å sette opp gips for å dekke uten videre undersøkelse.
Så tenker jeg!
Vi har både betong og lettbetongvegger i vårt hus. Yttervegger under bakken bør man ikke dekke til med mindre man er helt 100% sikker på at drenering/isolering er tipp-topp og ingen fuktighet kommer gjennom.
Øvrige vegger går det utmerket å kle inn. Jeg har "limt" gips (13 mm) med gipsuts.
Dekk hele gipsplaten med gipsuts og dra av med en 6 eller 8 mm kam og trykk fast. Bor i 6-8 spikerplugger (6 mm er nok) og slå dem inn så platen holdes plan mot veggen. Sjekk med et langt vater så det blir helt plant og "juster" med spikerpluggene.
Det blir veldig vanskelig å få 6 mm gips til å bli plant om ikke veggen ellers er helt plan...
Øvrige vegger går det utmerket å kle inn. Jeg har "limt" gips (13 mm) med gipsuts.
Dekk hele gipsplaten med gipsuts og dra av med en 6 eller 8 mm kam og trykk fast. Bor i 6-8 spikerplugger (6 mm er nok) og slå dem inn så platen holdes plan mot veggen. Sjekk med et langt vater så det blir helt plant og "juster" med spikerpluggene.
Det blir veldig vanskelig å få 6 mm gips til å bli plant om ikke veggen ellers er helt plan...
Jeg har satt renoveringsgips på litt pusset lettbetongvegg her hjemme ved å lime med billig monteringslim og deretter spikerplugg. Tenkte å kjøre med gipsbruk først, men det gikk såpass lite lim at den lille kostnaden var verdt å slippe sølet for. 
Restaurer (easy cover og hva de forskjellige nå heter) dekker forskjeller over små flater, men en innbuktning på for eksempel 15x15cm 1mm dyp vil komme til å synes. Så det ble droppet her hjemme.
Restaurer (easy cover og hva de forskjellige nå heter) dekker forskjeller over små flater, men en innbuktning på for eksempel 15x15cm 1mm dyp vil komme til å synes. Så det ble droppet her hjemme.
Det finnes jo antagelig en årsak til at de gamle tapetene ble boblete, og det er mest sannsynlig fuktgjennomslag hvis det er mot yttervegg. Er det innervegg, har de bare slurvet når de satte dem opp, eller så har det vært en annen vannlekkasje eller bare veldig fuktig i kjelleren (kan også ha vært smuss/støv på veggen der de satte opp tapetet).Killix skrev:
I alle fall bør du være nøye mot yttervegg så du ikke dekker inne evt. fukt. Gjør du det, vil også din nye tapet bli boblete etter en stund. Best mot yttervegg under bakken er puss og silikat- eller puss-maling på. Stålregler og gipsplater med luftinntak oppe og nede fungerer også.
Som de fleste sier;
Unngå gips eller tapet direkte mot yttervegg. Enten så maler man den rå betongen med en puss- eller silikatmaling eller så slår man opp med stålregler og setter ventilasjon i veggen både opp og ned.
I kjellerrom, spesielt rom man har lite kjennskap til (tenker på at du er nyinnflyttet), skal man være ytterst forsiktig med å "lukke" veggene (ytter). La de puste og ha god ventilasjon i hele kjelleren, det har huset best av.
Unngå gips eller tapet direkte mot yttervegg. Enten så maler man den rå betongen med en puss- eller silikatmaling eller så slår man opp med stålregler og setter ventilasjon i veggen både opp og ned.
I kjellerrom, spesielt rom man har lite kjennskap til (tenker på at du er nyinnflyttet), skal man være ytterst forsiktig med å "lukke" veggene (ytter). La de puste og ha god ventilasjon i hele kjelleren, det har huset best av.
Om ikke veggene er våte av en eller annen grunn så kan du vel helsparkle? Føles som 10 ganger raskere og enklere enn å gipse veggene. Jeg hadde noen "kurvete" vegger hjemme, selv om det ble sparklet ordentlig så synes de likevel når man ser nøye fra siden, men hva gjør det?