Har akkurat hevet opp gulvbjelkelaget til loftet på hammerbåndet mellom takstolene, 3x9".

Hvordan bør disse festes? Gjetter på vinkelbeslag. Hvilken dimensjon i så fall? Eller holder det å skråspikre?

Jeg skal skruelim gulvspon på dette bjelkelaget. Føles som overkill å kortle for å få et mer stabilt gulv siden gulvsponet burde ha samme funksjonalitet. Eller vinner jeg noe på å kortle?

Mikael_L
Jeg ville nok brukt spikerplatervinkler. De trenger nok ikke være spesielt store, da gulvsponet er skrudd fast og holder bjelkenes overkant på plass med sponet.
Skråspikring kan man nok også gjøre, men det er fint med byggbeslag da bjelken ikke beveger seg mens man spikrer.

Skruvlimt gulvspon øker bæreevnen, men erstatter ikke kortelement.
Med kortelement tvinges de nærliggende bjelkene til å ta last ved nedbøyning, den funksjonen har ikke skruvlimt gulvspon.

Om det er overkill eller ikke avhenger av om du trenger den ekstra stivheten, dvs. hvilken spennvidde, dimensjon på bjelkelag, bruksområde og last, osv osv ...

Takk for svaret!

Det ble et kompromiss med feste, jeg skrudde nedenfra med treskrue 6x100, to i hvert festepunkt. Ser ut til å sitte ganske bra!

Jo, det høres logisk ut det du sier om kortlingar. Jeg får vel sette inn noen der da. Mer jobb, men det er ikke så gøy å merke når gulvsponet er skrulimt på plass at svikten likevel er litt for stor...

Men jeg liker mine uhøvlede 3x9" gulvbjelker som ligger mellom takstolene :) (spennvidde 4960 mellom innsiden hammarbanden).

Mikael_L
På den andre siden, lurer på om det svikter så veldig mye med 75x225 og 5 meters spennvidde ...?
Det kanskje ikke klarer bolignormen for svikt, men hva skal du bruke loftet til?

Logdans!

Nei, det er nok sant, og jeg tror ikke heller at det kommer til å svikte mye. Men jeg VET ikke :D

På den andre siden er det jo bare halvparten av bjelkelaget som er så grovt, resten er takstolene med 45x225.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.