2.292 lest ·
6 svar
2k lest
6 svar
Feste en vannrett planke mellom to loddrette planker
Hei.
Jeg holder på å bygge et utegym og skrev en tidligere tråd og spurte om tips og råd. Lenke:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-utegym-tips-och-rad-mottages-gaerna.484057/
Obs! I tråden finnes ikke den siste tegningen, som har endret seg en del siden den gang.
Jeg har valgt å bruke 95x95 mm stolper (de som står rett opp fra bakken).
Utegymmet kommer til å ha monkey bars (for armgang) og for å komme seg opp vil det ha tre trinn (på hver side) (se bilde).
Nå til mitt spørsmål: hvordan skal jeg feste trinnene på stolpene?
Trinnene har målene 45x45 mm og skal festes mellom to loddrette stolper som har målene 95x95 mm.
Jeg vurderte om jeg kunne bruke en bæresko til dette, men det ville nok ikke bli så pent - dessuten kan man risikere å skjære seg på metallet.
Takk på forhånd.
Jeg holder på å bygge et utegym og skrev en tidligere tråd og spurte om tips og råd. Lenke:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-utegym-tips-och-rad-mottages-gaerna.484057/
Obs! I tråden finnes ikke den siste tegningen, som har endret seg en del siden den gang.
Utegymmet kommer til å ha monkey bars (for armgang) og for å komme seg opp vil det ha tre trinn (på hver side) (se bilde).
Trinnene har målene 45x45 mm og skal festes mellom to loddrette stolper som har målene 95x95 mm.
Jeg vurderte om jeg kunne bruke en bæresko til dette, men det ville nok ikke bli så pent - dessuten kan man risikere å skjære seg på metallet.
Takk på forhånd.
Forståelse av bildet:
De grå "klypene" nederst symboliserer betongfundamentene.
De lysebrune, loddrette strekene symboliserer stolpene (95x95 mm)
De mørkebrune, vannrette strekene symboliserer trinnene (45x45mm) - det er altså disse jeg vil feste i stolpene.
De grå "klypene" nederst symboliserer betongfundamentene.
De lysebrune, loddrette strekene symboliserer stolpene (95x95 mm)
De mørkebrune, vannrette strekene symboliserer trinnene (45x45mm) - det er altså disse jeg vil feste i stolpene.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Du skal i hvert fall IKKE skru i endetreet på trinnene - det holder ikke.P peter.persson skrev:Hei.
[lenke]
Obs! I tråden finnes ikke siste tegningen, som har blitt endret en del siden da.
Utegymmet vil ha monkey bars (for å gå på armene) og for å komme opp vil det ha tre trinn (på hver side) (se bilde).
Jeg vurderte om jeg kunne bruke en bjelkesko til dette, men det ville nok ikke blitt så pent - dessuten kan man risikere å skjære seg på metallet.
Takk på forhånd.![]()
Vil du ikke bruke metall (vinkler eller bjelkesko) så ville jeg frest ut spor i stolpene som jeg så skyver trinnene inn i og skrur så de ikke rører seg.
Alternativt så skrur du dem rett og slett på forsiden av stolpene i stedet for mellom, rett igjennom inn i stolpene da med bra lengde på skruen (så den stikker inn si 40-50 mm i stolpen i hvert fall - ikke like pent, men burde holde.
Klikk her for å svare