Hei på dere.
Renoverer gangen og skal i forbindelse med det bytte innerdører. Over de eksisterende dørene sitter 4 lekter som bare er dekket med masonitt. Lektene er like brede som veggen, noe som medfører at masonitten havner "utenfor" veggen. Jeg tenkte å sette nye lekter 45x45, isolere, og deretter dekke med kryssfiner for å komme i flukt med veggen.
For å få det ordentlig rett vil jeg gjerne feste den nedre lekten i karmens overligger. Kan man gjøre det, eller gjør jeg feil da? Bildet viser en gammel dør.
Renoverer gangen og skal i forbindelse med det bytte innerdører. Over de eksisterende dørene sitter 4 lekter som bare er dekket med masonitt. Lektene er like brede som veggen, noe som medfører at masonitten havner "utenfor" veggen. Jeg tenkte å sette nye lekter 45x45, isolere, og deretter dekke med kryssfiner for å komme i flukt med veggen.
For å få det ordentlig rett vil jeg gjerne feste den nedre lekten i karmens overligger. Kan man gjøre det, eller gjør jeg feil da? Bildet viser en gammel dør.
Monter døren det siste du gjør er den riktige måten å enkelt kunne justere inn den.L LjLindgren skrev:Hei på dere.
Renoverer hallen og skal i forbindelse med det bytte innerdører. Over de eksisterende dørene sitter det 4 lekter som bare er dekket med masonite. Lektene er like brede som veggen, noe som fører til at masoniten havner "utenfor" veggen. Jeg tenkte å sette nye lekter 45x45, isolere og deretter dekke med kryssfiner for å komme opp på samme nivå som veggen.
For å få det skikkelig rett, vil jeg gjerne feste nedre lekte i karmen overligger. Kan man gjøre det, eller gjør jeg en feil da? Bildet viser en gammel dør.
Alt. monter døren før og kle inn ovenfor etter, da kan du feste lekte i karmoverstykket om du må.
Sist redigert:
Absolutt. Det er tanken å gjøre det sist.
Forstår ikke hvorfor det skulle bli rettere for at du festet lektene i karmen?L LjLindgren skrev:Hei på dere.
Jeg renoverer gangen og skal i forbindelse med det bytte innerdører. Over de eksisterende dørene sitter det 4 lekter som bare er dekket med masonitt. Lektene er like brede som veggen, noe som medfører at masonitten havner "utenfor" veggen. Jeg tenkte å sette nye lekter 45x45, isolere og deretter dekke med kryssfiner for å komme i linje med veggen.
For å få det riktig rett skulle jeg ønske å feste den nedre lekten i karmens overligger. Kan man gjøre det eller gjør jeg feil da? Bildet viser en gammel dør.
Om du fester karmen i overkant så mister du muligheten til å justere karmen i ettertid.
Karmens overligger skal kun festes i karmens sidestykker, ellers blir det problemer ved eventuell bytte av karm.
Deretter pleier det å være litt luft mellom karm og vegg.
Spik/skru sammen en løs rektangel som deretter monteres inn i hullet over dørkarmen, rektangelen skrus/spikres fast i stenderne på siden.
Deretter pleier det å være litt luft mellom karm og vegg.
Spik/skru sammen en løs rektangel som deretter monteres inn i hullet over dørkarmen, rektangelen skrus/spikres fast i stenderne på siden.
Klikk her for å svare