Hei på dere.

Renoverer gangen og skal i forbindelse med det bytte innerdører. Over de eksisterende dørene sitter 4 lekter som bare er dekket med masonitt. Lektene er like brede som veggen, noe som medfører at masonitten havner "utenfor" veggen. Jeg tenkte å sette nye lekter 45x45, isolere, og deretter dekke med kryssfiner for å komme i flukt med veggen.

For å få det ordentlig rett vil jeg gjerne feste den nedre lekten i karmens overligger. Kan man gjøre det, eller gjør jeg feil da? Bildet viser en gammel dør.

• Gammel dørkarm med masonitt over, viser byggeprosjekt i gang. Hvit åpen dør sees, med esker og oppbevaring i bakgrunnen.
L LjLindgren skrev:
Hei på dere.

Renoverer hallen og skal i forbindelse med det bytte innerdører. Over de eksisterende dørene sitter det 4 lekter som bare er dekket med masonite. Lektene er like brede som veggen, noe som fører til at masoniten havner "utenfor" veggen. Jeg tenkte å sette nye lekter 45x45, isolere og deretter dekke med kryssfiner for å komme opp på samme nivå som veggen.

For å få det skikkelig rett, vil jeg gjerne feste nedre lekte i karmen overligger. Kan man gjøre det, eller gjør jeg en feil da? Bildet viser en gammel dør.
Monter døren det siste du gjør er den riktige måten å enkelt kunne justere inn den.
Alt. monter døren før og kle inn ovenfor etter, da kan du feste lekte i karmoverstykket om du må.

Sist redigert:
Absolutt. Det er tanken å gjøre det sist.

L LjLindgren skrev:
Hei på dere.

Jeg renoverer gangen og skal i forbindelse med det bytte innerdører. Over de eksisterende dørene sitter det 4 lekter som bare er dekket med masonitt. Lektene er like brede som veggen, noe som medfører at masonitten havner "utenfor" veggen. Jeg tenkte å sette nye lekter 45x45, isolere og deretter dekke med kryssfiner for å komme i linje med veggen.

For å få det riktig rett skulle jeg ønske å feste den nedre lekten i karmens overligger. Kan man gjøre det eller gjør jeg feil da? Bildet viser en gammel dør.
Forstår ikke hvorfor det skulle bli rettere for at du festet lektene i karmen?
Om du fester karmen i overkant så mister du muligheten til å justere karmen i ettertid.

• Liker
LjLindgren
  • Laddar…
Karmens overligger skal kun festes i karmens sidestykker, ellers blir det problemer ved eventuell bytte av karm.

Deretter pleier det å være litt luft mellom karm og vegg.

Spik/skru sammen en løs rektangel som deretter monteres inn i hullet over dørkarmen, rektangelen skrus/spikres fast i stenderne på siden.

• Liker
LjLindgren
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.