Veggene i min kjeller (fra -36) består av ~7-10cm tykke "steiner" av noe svart, ekstremt porøst materiale. Å få en skrue til å feste i dette og deretter belaste den er en umulighet. Ekspansjonstanken f.eks., skrudd opp med spesiell lettbetongplugg, løsnet etter noen få dager....

Har noen her en idé om hvordan jeg nå skal få festet dørkarmene i dette?!

Spontan tanke

Gjør plass til en treramme pluss ca 2 cm luft rundt dørkarmen. Bor hull gjennom trerammen og inn i det porøse. Forsøk å få disse hullene litt koniske slik at de er større i veggen enn ved hullet. Fyll hullene i det porøse med tokomponent og sett inn biter av gjengestang. Når tokomponenten har herdet burde det gå å sette på mutter og skive på gjengestangen og på den måten feste rammen. Feste deretter dørkarmen i rammen på vanlig måte.

En bekjent måtte ty til denne varianten på noe grått betonganlegg som var mykt som bare det.

Og gjentatte dørlukkinger ::) har ikke fått din venns vegg til å smuldre opp rundt innfestingene (dvs den harde 2k-massen) med følgen at karmen har begynt å løsne?

Det er det jeg er litt redd for og tenkte at man kanskje skulle finne på en eller annen regeløsning eller mure opp med en annen stein rundt dørhullet (det sistnevnte virker dog ekstremt slitsomt...)

fugeskum? gjort det selv pga lignende problem med en dør i kjelleren...

viktig å rette opp døren med noen kiler eller så først bare

gjorde litt etterjusteringer selv etter ca 30 minutter da det holdt på å tørke
(edit, 2 år siden jeg gjorde det... og virker fungere helt utmerket)

Hei!

Jeg har også en del erfaring med disse pulverplatene, som for øvrig heter slaggplater. Da vi satte opp et kjøkken på slike, limte vi først fast solide plugger med Plastic Padding og det gikk bra. (Vi hadde også et par ekstra skruer i hvert skap.)

I kjelleren i vårt nåværende hus var det også virkelig tynne (6-7 cm) slike vegger med dører i. Disse dørene har trekarm og var enkelt og greit spikret med store spiker inn i veggene. Det holdt fra 1938 frem til nå, når vi tok ned veggene. For øvrig tror jeg ikke at folk har kastet igjen disse dørene så ofte, de tidligere eierne av vårt hus virker å ha vært forsiktige mennesker.

Så jeg tror at trerammetrikket definitivt burde holde.

På grunn av slaggplatenes noe mangelfulle egenskaper, valgte vi å fjerne vår vegg helt og holdent i stedet for å forsøke å flytte døren og tette igjen hullet som ellers ville vært alternativet. Så vi stender opp en ny vegg etter hvert, noe som også er en løsning på dette problemet, men naturligvis mer komplisert. (Det var en nokså liten vegg og vi skal gjøre om gulvet under den også.)

/pinebar

Sist jeg var der satt da døren fortsatt ;) Det var jo dog ikke nøyaktig samme materiale men det burde ikke ha noen betydning synes jeg. En dør utsettes jo ikke for så store krefter om man ikke smeller den igjen

Fugeskum kan jeg tenke meg som ytterligere stabilisering men jeg ville skumme mellom ramme og vegg så man kan gjøre det bekvemt for seg når man skal sette inn dørkarmen og bruke vanlig karmskrue

Jo, en eksisterende dør og karm som jeg måtte rive var spikret "utenfra" og spikeren var støpt inn i veggen  :o  Føles litt bakvendt, men joda....

Trerammen like tykk som klemiski-skuen er lang (utstikk utenfor karmen altså)?!

3 festepunkter/gjengestang per side (taket er ingen problem, betong)?! Eller skal man gå for 4-5 stk?

Mats, hvorfor så stort rom mellom treramme og karm? Hvis jeg ikke husker feil skal rommet ligge rundt 5-10mm og maks 20mm?! Ja, jeg kan være dårlig oppdatert, har aldri satt opp en dørkarm før    :P

Det er kompensasjon for den lave presisjonen i mine amatørhender.

Nja, tanken var at du skulle ha godt om plass til å justere døra på bare. pluss at mutterne til gjengestangen skal få plass. Disse kan man jo forsenke hvis man vil.

Jeg ville nok tatt 5 fester jeg, men jeg liker ting som sitter stille.

Jeg tror mest på Tiggres metode. Rett inn og fest med kiler fra to sider og fest deretter alt med fugeskum. Av egen erfaring vet jeg at fugeskum fester utrolig godt på all type materiale.
/CC

Og når dere sier skum, hvilken som helst skum eller har dere noe spesielt merke og type i tankene?

Har testet ulike merker og har ikke merket noen større forskjell i festeevne.
/CC

Jeg løste et lignende problem i lettbetong/blåbetongvegger der karmene var løse ved å:

* Sette karmskruv i nye hull.

* Kile

* Ramme inn med foring som lå an med visst press rundt om. Disse ble skrudd fast. (Nå hadde jeg flaks med at karmen var litt undermåls i forhold til veggen, og der det glapp la jeg latex bak.

kjørte med fogskum fra byggmax i dette tilfellet...

sprayet med vann på alle overflater først så det fester bra (fogskum reagerer med fuktigheten i luften)

Det viktige er at du har en eller annen form for elasticitet mellom karm og den porøse veggen.
En stum forbindelse pulveriserer innfestingen bit for bit.
Det foreslåtte fugeskummet vil sikkert fungere fint. Ekspansjonsbolt med gummi kan noen ganger fungere mellom rykkende belastninger og mindre holdfaste materialer.
/Martin

Er jo vanskelig å svare på det nå ::) men hva skjer egentlig med fugeskummet om 20 år, vil det fortsatt holde opp døren da?! Har sett 10 år gammelt skum (isolasjon?!) i hus og det er jo ikke noe hyggelig syn...

Ekspansjonsbolt med gummi høres jo interessant ut. Vet ikke om jeg har sett noe slikt, er det større jernvarebutikker som Flinks som gjelder for det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.