Jeg tenkte å feste doble gipsplater direkte på en betongvegg. Jeg kommer trolig til å bruke Casco BoardFix og en 6 mm fixkam. Men hvordan gjør jeg med det andre laget gips, må jeg lime mellom det første og andre laget også? Det blir jo en ekstra kostnad. Kan man ikke skru fast det andre laget inn i det første?
Hvorfor trenger du dobbel gips?E Ett_unikt_namn skrev:Jeg tenkte å feste doble gipsplater direkte på en betongvegg.
Jeg vil trolig bruke Casco BoardFix og en 6 mm fixkam.
Men hvordan gjør jeg med det andre laget gipset, må jeg lime mellom det første og andre laget også?
Det blir jo en ekstra kostnad. Kan man ikke skru fast det andre laget inn i det første?
Det andre laget kan du lime med monteringslim, det kommer dog til å gå med en hel del lim.
Renovator
· Skåne/Blekinge
· 2 880 innlegg
Hvorfor ikke pusse betongveggen?
Tanken er lydisolering.
Siden jeg nå vil lime med fixet, vil jeg ikke bore og bruke spikerplugg. Problemet er det andre gipslaget. Jeg vil jo bygge på med 0,6 cm fix + 1,2 mm gips + 1,2 mm gips = 3,0 cm. Hvis skruen skal være 3 cm for det ytterste laget gips, føles det litt for trangt for å kunne skru, jeg vil jo treffe betongen med skruen. Kan jeg bruke en kortere skrue? Skruen vil jo knapt gå gjennom gipsen før den treffer betongen. Kanskje om jeg har en fixkamm på 1 cm - men da går det med mye fix...
Siden jeg nå vil lime med fixet, vil jeg ikke bore og bruke spikerplugg. Problemet er det andre gipslaget. Jeg vil jo bygge på med 0,6 cm fix + 1,2 mm gips + 1,2 mm gips = 3,0 cm. Hvis skruen skal være 3 cm for det ytterste laget gips, føles det litt for trangt for å kunne skru, jeg vil jo treffe betongen med skruen. Kan jeg bruke en kortere skrue? Skruen vil jo knapt gå gjennom gipsen før den treffer betongen. Kanskje om jeg har en fixkamm på 1 cm - men da går det med mye fix...
Kan jeg ha råspont eller lekter som treregel i mitt tilfelle?
Jeg har gjort en lignende øvelse for å få vegger glatte. I mitt tilfelle siporexvegger, men det er jo det samme. Jeg limte etter råd fra weber første laget med pussmørtel, husker dog ikke nøyaktig hvilket.
Skulle jeg sette et annet lag på dette ville jeg ta vanlig hvitt lim og presse platene sammen med det.
Skal du i stedet lekte ut så kan du jo bruke lekter om veggen garantert ikke er fuktig. Du kan aldri skru et lag gips i et annet (bare gjennom til tre eller stålregel).
Skulle jeg sette et annet lag på dette ville jeg ta vanlig hvitt lim og presse platene sammen med det.
Skal du i stedet lekte ut så kan du jo bruke lekter om veggen garantert ikke er fuktig. Du kan aldri skru et lag gips i et annet (bare gjennom til tre eller stålregel).
Renovator
· Skåne/Blekinge
· 2 880 innlegg
Man bør unngå organiske materialer i kjellere, så metallstender er langt bedre.
Renovator
· Skåne/Blekinge
· 2 880 innlegg
Sorry. Min feil. Det er kanskje ikke kjeller, nei.
Nei ingen kjeller så ingen fukt.
Den ene veggen skal jeg lekte, den andre bare sette opp dobbelt gips (skal prøve med casco boardfix)
Var bare bekymret hvis lekter eller rupanel var for svakt. Skal bore gjennom rupanelen og betongen og så bruke spikerplugg.
Den andre veggen kommer jeg til å kjøre med casco boardfix og bare "lime" sammen alt.
Takk for svar!
Den ene veggen skal jeg lekte, den andre bare sette opp dobbelt gips (skal prøve med casco boardfix)
Var bare bekymret hvis lekter eller rupanel var for svakt. Skal bore gjennom rupanelen og betongen og så bruke spikerplugg.
Den andre veggen kommer jeg til å kjøre med casco boardfix og bare "lime" sammen alt.
Takk for svar!
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Fästa blandare för dusch, 13 mm gips och 10 mm osb.
Badrum -
Fästa WC-fixtur endast i kakel och enkelgips?
Badrum -
Feste i veggkonstruksjon av gips+finer+stålstender
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Fästa armstöd badrum, tjockare en trippelgips
Badrum -
Fästa dubbla gipsskivor i spånskiva för kakel
Golv